Emirates A380 till Frankfurt från september

Den första september i år blir Frankfurt flygbolaget Emirates andra tyska flygplats efter München, som trafikeras med värdens största passagerarflygplan, Airbus A380. Genom att sätta in jättemaskinen på en av tre dagliga avgångar mellan Frankfurt och Dubai får Emirates möjlighet att möta ökad efterfrågan från Tysklands ledande finans- och affärscentrum utan att öka antalet avgångar, samtidigt som man minskar utsläppen per passagerare.

Emirates har flugit till Frankfurt sedan 1987 och hittills har över 5,5 miljoner passagerare flugit mellan finanscentrat och Dubai. Totalt har Emirates 63 avgångar i veckan från Tyskland. München, Hamburg och Düsseldorf trafikeras två gånger dagligen.

- Genom att göra Frankfurt till ytterligare en A380-destination kan vi snabbt möta efterfrågan på fler flygstolar från staden och fortsatt bidra till att knyta Tysklands finansiella hjärta till många av våra affärsdestinationer runt om i världen, säger Thierry Antinori, Emirates Executive Vice President och Chief Commercial Officer.

Frankfurt är också en av Emirates viktigaste fraktdestinationer. Totalt fraktar Emirates SkyCargo 2500 ton last i veckan från Tyskland.

Emirates A380 flyger med tre klasser ombord, Första, Business och Ekonomi. Totalt finns plats för 519 passagerare. Alla har tillgång till bolagets prisbelönta underhållnings- och kommunikationssystem ICE.

Bild: Emirates A380

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se