Emirates är det värdefullaste varumärket inom flygbranschen

Emirates Airline, som förbinder människor och platser globalt, har för tredje året i följd utnämnts till det mest värdefulla varumärket inom flygbranschen, enligt 2014 års rapport från The Brand Finance Global 500 som släpptes i veckan.

Flygbolaget, som totalt rankas på 234:e plats på listan, är också det mest värdefulla varumärket i Mellanöstern för fjärde året i rad. Varumärket är för närvarande värderat till 5,48 miljarder dollar, en ökning med 34 procent sen 2013.

"Ett starkt varumärke är en viktig affärsfördel, och det är därför Emirates hela tiden har investerat i sitt varumärke genom åren. Vi är oerhört nöjda med att värderingen av vårt varumärke har ökat och att Emirates har behållit sin topposition i branschen, säger Boutros Boutros, Emirates divisionsdirektör inom Marketing & Brand.

”Emirates flyger fler passagerare över längre avstånd än någon av sina konkurrenter och har skapat den standard som andra flygbolag betygsätts mot. Som medarbetare i Mellanösterns mest värdefulla varumärke är Emirates personal ambassadörer för en hel region och bygger broar och goda relationer mellan kulturer med sin utmärkta service”, förklarar David Haigh, Chef för Varumärkesfinanser.

Med sitt unika varumärkeskoncept ”Hello Tomorrow” vill Emirates förena människor och kulturer genom att skapa meningsfulla och relevanta upplevelser som bidrar till att forma världen, och vara en katalysator som kopplar ihop människors hopp, drömmar och önskningar. Det är en del av flygbolagets strävan att utvecklas till ett globalt livsstilsvarumärke, inte bara att forsla människor från A till B.

Publik över hela världen har numera många möjligheter att engagera sig tillsammans med Emirates genom deras sponsring av ikoniska evenemang som FIFA World Cup, Formel 1 och golf. Emirates har växt sig ytterst starkt som varumärke på Facebook, inte bara inom flygbolagskategorin men även jämfört med andra livsstilsvarumärken. Emirates är också världens största flygbolag på Linkedin, och har en aktiv närvaro på Youtube och Instagram.

Med en flotta på 212 flygplan flyger Emirates till 141 destinationer i 80 länder från Dubai. Detta görs med en mångkulturell arbetsstyrka som består av mer än 48 000 personer från mer än 160 olika länder, och är ett uttryck för varumärkets anda att hylla det nya, banbrytande och innovativa i världen, att ge kraft åt människor att upptäcka, engageras och leva.

Brand Finance är ett världsledande konsultföretag inom varumärkesvärdering presenterar årligen sin Brand Finance Global 500 Report som mäter dollarvärdet av rykte, image och immateriella rättigheter hos världens främsta varumärken inom olika kategorier. Rankingen bedömer också attribut som exempelvis ett företags emotionella kontakter, finansiella resultat, miljömässiga hållbarhet, ekonomiska tillväxt, intäkts- och vinstprognoser samt analytikers värderingar.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 141 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 44 av branschens modernaste A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus 380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar