• Emirates/

Emirates återupptar sin verksamhet med branschledande säkerhetsstandard för resande kunder

Emirates går ut med en mängd trygghets- och hälsoåtgärder för sina anställda och kunder vid varje steg under resans gång. Åtgärderna, som trädde i kraft i torsdags, omdefinierar säkerhets- och hygiennormer såväl ombord som på marken. Detta i samband med återupptagandet av regelbundna passagerarflyg till nio destinationer.

- Emirates genomför omfattande åtgärder vid varje steg under resenärernas resa, för att förbättra saneringen av alla beröringspunkter och säkerställa våra kunders och anställdas hälsa och säkerhet. Risken för att få en infektion på ett flygplan är redan mycket låg. Trots det ser vi över varje steg, från incheckning till landstigning. Varje åtgärd som genomförs är en ytterligare minimering av risker, och tillsammans är vårt mål att göra flygning så säkert som möjligt, säger Adel Al Redha, Emirates Chief Operating Officer.

- Vi arbetar med alla intressenter i Dubai – inklusive flygplatsen, migrationsverket samt vård- och flygmyndigheter för att implementera åtgärderna. Vi kommer dessutom att fortsätta granska och konsultera expertråd för ytterligare utveckling och eventuella förändringar. Vi är medvetna om att vi behöver vara anpassningsbara i våra dagliga aktiviteter under pandemin.

- Alla dessa åtgärder, i kombination med proaktiva strategier för pandemihantering som Förenade Arabemiraten har vidtagit, visar hur allvarligt vi ser på hälsa och trygghet i våra lokala och globala samhällen och kommer att ge allmänheten förtroende, säger Adel Al Redha.

Check-in

Emirates introducerar kostnadsfria hygienkit som delas ut till varje passagerare vid check-in på Dubai International Airport samt på flyg med Dubai som destination. Paketet består av masker, handskar, antibakteriella våtservetter och handdesinfektionsmedel. Hygienpaketet kompletterar ett antal ytterligare åtgärder som redan införts för att hålla kunderna säkra.

Transitpassagerare

Kunder som reser genom Dubai International Airport och övergår till annan flygning kommer att genomgå temperaturkontroll vid landning. Transferdiskar på flygplatsen har dessutom installerats med skyddsbarriärer som en försiktighetsåtgärd. Flygplatspersonal, klädd i skyddsutrustning, leder kunder från ett tryggt avstånd för ytterligare hjälp. Kunderna får också ett extra hygienpaket vid gaten innan de går ombord på sitt anslutande flyg.

Boarding

Boardingen är utspridd och passagerare går ombord i rad, från den sista raden till den första, i litet antal. Området för inväntan har också modifierats för att säkerställa att alla kunder använder sig av social distansering. Emirates boarding agents, klädda i personlig skyddsutrustning, kommer att underlätta ombordstigningen. Alla boarding-gater rengörs grundligt och desinficeras efter varje flygning.

Ombord

All kabinpersonal ombord är fullt utrustad i skyddsutrustning. För att upprätthålla de högsta säkerhets- och hygienstandarderna har Emirates lagt till en kabinserviceassistent till personalen vid flyg med flygtid över 1,5 timmar. Kabinserviceassistenten ser till att toaletterna rengörs med regelbundna intervaller varje trekvart. Toaletterna har också utrustats med saneringsmedel och handtvättanvisningar.

För att minimera risken för infektion via beröring kommer tidskrifter och tryckmaterial inte att finnas tillgängligt under denna period. I premiumklasser tillhandahålls passagerare med engångsmenyer och engångsvinlistor. Komfortartiklar som madrasser, kuddar, filtar, hörlurar och leksaker förseglas hygieniskt. Emirates kommer att återuppta sin tjänst med högkvalitativa varma måltider med bestick och porslin som steriliseras före bruk.

Kabinbagage måste checkas in och kunder får enbart ta med sig viktiga föremål som en bärbar dator, handväska, portfölj eller babyartiklar ombord. Kunder påminns om att ta med sig pennor för att fylla i hälsodeklarationsformuläret som krävs för vissa destinationer.

Emirates moderna flygkabiner har utrustats med avancerade HEPA-luftfilter som tar bort 99,97% av virus samt eliminerar damm, allergener och bakterier från kabinluften för en mer hälsosam och tryggare miljö ombord. Efter resan och vid landning i Dubai genomgår varje flygplan förbättrade rengörings- och desinficeringsprocesser för att säkerställa säkerhet och rätt sanitet.

Emirates personal

För att skydda sina anställda är Emirates flyg- och kabinpersonal försedda med bilar för avhämtning och avlämning i början och slutet av deras tjänst. Operativa besättningar checkar in för sina planerade flygningar i en särskild personalanläggning innan de transporteras till flygplanet. Mellanlandningar i destinationsstäder har minskats där det är möjligt och på långdistansflygningar, där mellanlandningar är nödvändiga, får personal bo i separata rum på hotell. När de återvänt till Dubai, där all Emirates kabinpersonal utgår ifrån, genomförs COVID-19-tester på hela besättningen. Varje besättningsmedlem har fått mandat på en 14-dagars karantän i sina hem efter varje flyg, såvida de inte är i tjänst.

Läs gärna mer om Emirates åtgärder för att skydda sina kunder och sin personal här: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-sets-industry-leading-safety-standard-for-customers-travelling-as-it-resumes-operations/

Sami Tahir, Spotlight PR
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 158 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 271 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 114 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 214 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.