Emirates blir första flygbolaget att införa IATA:s app

Emirates är det första flygbolaget som använder sig av International Air Transport Associations (IATA) app, IATA Travel Pass, i sex kontinenter. Den digitala tjänsten är för närvarande tillgänglig i 50 destinationer och fungerar som ett reseintyg. I oktober ska appen finnas tillgänglig i över 120 destinationer.

Viktiga funktioner i IATA:s app

• Information om de senaste reserestriktionerna: passagerare får tillgång till korrekt information om resor, tester och vaccinkrav för resan.
  • Hitta tillgängliga testcentrum: resenärer får enklare tillgång till certifierade covid-19-testcenter vid flygplatsen och information om vilka krav som gäller för olika destinationer.
  • Digital dokumentation: gör det möjligt för passagerare att hantera sin resedokumentation digitalt. Det inkluderar testresultat och vaccinationsintyg från auktoriserade laboratorier och testcenter.

Resenärer kan idag få tillgång till över 1 500 covid-19-center via IATA Travel Pass-appen. Medborgare inom EU och Storbritannien kan registrera sitt vaccincertifikat genom appen. Registrering genomförs efter att man har skapat ett digitalt ID med hjälp av sitt pass. IATA Travel Pass kan laddas ned via App Store och Google Play. Mer information finns på: https://www.emirates.com/lb/english/experience/contactless-journey/

För övrig information: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-becomes-first-airline-to-implement-iata-travel-pass-across-six-continents/

Johan Forsberg, Spotlight PR
E-mail: johan.forsberg@spotlightpr.se

Berättelsen om Emirates började 1985 när vi startade verksamhet med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flottor, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskiner i himlen.

Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer över hela världen, branschledande flygunderhållning, regionalt inspirerad mat och service i världsklass.