Emirates blir världens största flygbolag 2020

Flygbolaget Emirates kommer att transportera 70 miljoner passagerare redan år 2020. Bolaget håller nu på att skapa den infrastruktur och kapacitet som behövs för att växa till världens största flygbolag om sju år.

Planerna på den fortsatta expansionen avslöjades av flygbolaget Emirates VD Tim Clark vid ett möte i Förenade Arabemiraten med delegater från Bureau International des Expositions (BIE), som besökte landet för att besluta om plats för världsutställningen 2020, där Dubai är en av kandidaterna.

– År 2020 kommer Emirates att ha 250 flygplan som transporterar ca.70 miljoner passagerare mellan sex kontinenter, sa Tim Clark. Det gör oss då till världens största passagerarflygbolag. Men att vara störst är inte vårt slutmål, tillade han. Vår målsättning har alltid varit att göra Dubai till ett nav som låter resenärer från hela världen nå sin slutdestination med ett enda byte.

Bidrar till globaliseringen

Mer än en tredjedel av världens befolkning bor inom fyra timmars flygavstånd från Dubai och två tredjedelar bor inom en radie på åtta flygtimmar. En stor del av denna befolkning betjänas redan av bolagets över 3 200 flygavgångar, som varje vecka går till och från 135 städer i 76 länder. Sedan januari 2012 har bolaget utökat sitt linjenät med 20 destinationer, som givit fler människor möjlighet att bedriva handel med Dubai eller med städer och länder som Emirates flyger till. Innan året är slut kommer ytterligare tre städer att finnas i nätverket, Conakry, Sialkot och Kabul.

Redo för framtidens utmaningar

Emirates är i dag världens största användare av Airbus A380 och Boeing 777. I orderboken finns 53 av den förra och 64 av den senare modellen. År 2020 kommer flottan att bestå av mer än 250 stora flygplan, s.k. widebodies.

Trafiktillväxten vid Dubais internationella flygplatser har varit enorm under de senaste åren. Antalet passagerare fördubblades på fem år, från 24,8 miljoner år 2005 till 47,2 miljoner år 2010. I fjol passerade 57 miljoner resenärer från 225 destinationer flygplatserna genom att resa med 140 olika flygbolag, inklusive Emirates.

Terminal enbart för Airbus A380

År 2020 kommer enbart Dubai att välkomna mer än 20 miljoner besökare och flygplatsfaciliteterna har byggts ut för att kunna hantera all efterfrågan. År 2008 öppnades den nya, stora Terminal 3, som enbart används av Emirates. Nyligen invigdes nya A-hallen för Emirates A380-trafik. Det gör Emirates till det enda flygbolag i världen som har en avgångs- och ankomsthall för enbart A380:or. Arbete pågår också med en expansion av Dubai International Airport med en D-hall som medför utökad kapacitet för andra flygbolag. Den nya hallen ska stå färdig 2015.

Dubais andra internationella flygplats, Al Maktoum International Airport vid Dubai World Central (DWC), startades med fraktverksamhet i juni 2013. De första passagerarflygningarna härifrån inleddes den 27 oktober. Här bygger Emirates en terminal och fullständig infrastruktur för sin flygfrakt, ett arbete som är avslutat i maj 2014. I mitten av 2020-talet kommer Al Maktoumflygplatsen att hantera 160 miljoner passagerare och 12 miljoner ton frakt.

***

Bilden föreställer – Tim Clark, President Emirates Airline, som talar till delegater från Bureau International des Expositions (BIE).

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 134 destinationer i 76 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 26 av branschens modernas A38. Därutöver har Emirates lagt order på ytterligare 191 flygplan, till ett värde av mer än 46 miljarder kr.

För mer information besök www.emirates.com

Citat

Tim Clark