Emirates får sin 50:e Airbus A380

Bolaget har ökat kapaciteten med 71 % sedan 2010

Flygbolaget Emirates har nu tagit emot sin 50:e Airbus A380, världens största och mest omtalade flygplan. Den karakteristiska dubbeldäckaren representerar inte bara det allra senaste inom flygtekniken utan har också skapat en helt ny resemiljö för passagerarna. Totalt har bolaget ökat sin passagerarkapacitet med 71 procent sedan 2010.

De 27,5 miljoner resenärer som flugit med Emirates jättemaskiner har inte bara upplevt större utrymmen, större bekvämlighet, tystare ombordmiljö och bättre underhållnings- och informationsprogram utan också produkter som är helt unika för Emirates, som t.ex. den privata sviten i första klass, som introducerades år 2003, dusch-spa för förstaklassresenärer och lounge för passagerare i första- och businessklass.

- När vi bestämde oss för att köpa Airbus A380 hade vi en tydlig vision av hur den stora maskinen kunde inredas och utvecklas för att skapa helt nya ombordupplevelser, säger Emirates chef, Tim Clark. Vi har hela tiden arbetat tillsammans med Parisbaserade Jacques Pierrejean Design Studios för att skapa unika kabininteriörer där varje detalj tagit tusentals timmar att utveckla. Vi tog bort ett antal rader i businessklass för att få plats med en lounge ombord och vi beslöt oss för att bli det första flygbolag som erbjuder möjlighet för förstaklass-passagerarna att duscha under flygningen. Och samtidigt har vi utvecklat ett underhållnings-, kommunikations- och informationssystem i alla klasser som är världsledande. Resultatet har blivit att alla älskar att flyga A380.

År 2017 kommer Emirates att ha ca 90 A380:or i sin flotta. Passagerarna får uppleva ännu fler innovationer ombord och satsningen på att erbjuda marknadens bästa service fortsätter. Med dagens leverans består bolagets flotta av 224 widebodymaskiner och Emirates har fler A380 än något annat flygbolag. Totalt betjänar flottan 145 städer över hela världen med en kapacitet av 5,7 miljoner platskilometer (ASKM) i veckan.

Emirates femtionde A380 levererades till bolaget i Hamburg vid en ceremoni där chefen för Airbus A380-program, Michael Pflaum, svarade för överlämnandet.

Inom Emirates är över 900 kaptener och officerare samt över 10 000 kabinanställda specialutbildade för A380-flottan. För närvarande flyger bolaget till 27 destinationer över hela världen med Airbus A380. Under året tillkommer ytterligare sex.

Med ombord på leveransflygningen av den 50:e A380-maskinen fanns 41 ton matransoner avsedda för FN:s hjälpcentrum i Dubai. Ransonerna kommer att användas i Världsorganisationens hjälpprogram i regionen, bl.a. i Jemen. Sändningen är den största enskilda humanitära leveransen i Airbus historia.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 50 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar