Emirates firar 10 år i Sverige

Den 4:e september 2013 invigde Emirates, världens största internationella flygbolag, sin flyglinje mellan Dubai och Stockholm. Igår firade flygbolaget 10 år av framgångsrik verksamhet i Sverige.

Under det senaste decenniet har nära två miljoner resenärer flugit med Emirates från Arlanda till Dubai. Bolaget anknyter idag den svenska huvudstaden med dagliga avgångar i Emirates Boeing 777-300ER wide-body flygplan, och ansluter därmed resenärer till fler än 140 destinationer via Dubai.

– Vi är mycket glada och stolta över att få fira 10 verksamma år i Stockholm. Sverige är och förblir en integrerad del av vårt nätverk och det har varit en fantastisk resa. Tack till våra partners, flygplatsmyndigheter och engagerade medarbetare för att ni har gjort denna milstolpe möjlig. Vi ser fram emot att fortsätta erbjuda tjänster i världsklass och hjälpa våra kunder att resa bättre, både i luften och på marken, säger Björn Ekegren, Sverigechef på Emirates.

– Jag vill skicka mina varmaste gratulationer till Emirates inför deras 10-årsjubileum på Stockholm Arlanda Airport. Emirates är en viktig partner som bidrar till att knyta samman Stockholm med både väletablerade och framväxande marknader i Mellanöstern och Asien samt resten av världen, säger Elizabeth Axtelius, Director Aviation Business på Swedavia. Swedavias huvudsakliga mål är att öka tillgängligheten och underlätta för människor att träffas. Emirates omfattande nätverk spelar en viktig roll i detta, oavsett om man reser för affärer, att upptäcka något nytt eller för att besöka familj och vänner, säger hon.

10 milstolpar under de senaste 10 åren
Emirates fortsätter att revolutionera reseupplevelser för svenska kunder med sina innovativa produkter, tjänster och globala nätverk. Under det senaste decenniet har flygbolaget bidragit till att öka handel, affärer och turism till Sverige – och uppnått betydande milstolpar, inklusive:

1. Transporterat över 1,8 miljoner resenärer mellan Stockholm och Dubai sedan 2013.

1. Utfört fler än 7000 tur – och returflygningar.

1. Transporterat över 115 000 ton gods till/från Stockholm sedan 2013.

1. Under 10 år har Emirates exporterat läkemedel, medicinsk utrustning, laboratorieutrustning, maskinreservdelar och fartygsreservdelar. Men också importerat färsk frukt, färska grönsaker, fartygsreservdelar, vin, lättfördärvliga livsmedel och lädervaror.

1. Tillhandahållit förbindelser, via Dubai, i Asien, Afrika och Australien, viket inte erbjuds direkt från Stockholm av något annat flygbolag.

1. Rekryterat fler än 135 svenska medarbetare till Emirates Group.

1. Över 50 svenska piloter och närmare 60 svenska kabinanställda.

1. Fler än 142 700 svenskar anslutna till Emirates Skywards, Emirates och flydubais prisbelönta lojalitetsprogram.

1. Upp till 17 svenska filmer och 13 kanaler med svensk musik tillgängliga på ice, flygbolagets prisbelönta underhållningssystem, med mer än 6 500 kanaler.

1. Samarbete med svenska lyxvarumärket BYREDO sedan 2017 för att ge första klass-resenärer exklusiv hudvård i deras privata suiter på flyget.

Att flyga bättre in i framtiden

Emirates är erkända för sina branschledande initiativ. Flygbolagets lyxiga bekvämligheter, regionalt inspirerade gourmetmat och välkomnande service och gästfrihet från flygbolagets flerspråkiga kabinpersonal, har gjort Emirates till ett av världens mest kända flygbolag.

Emirates investerar över 2 miljarder US$ för att förbättra upplevelsen ombord, bland annat via flygbolagets erkända moderniseringsprogram, som upprustar 120 flygplan med Emirates Premium Economy-kabiner och den senaste interiören.

För mer information, besök emirates.com. Biljetter kan köpas på emirates.com, Emirates försäljningskontor eller via din resebyrå.

Spotlight  Communications
E-mail: emiratesprsweden@spotlightcom.se

Historien om Emirates började 1985 när vi startade verksamheten med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flygplan, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskinerna. Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer, vårt branschledande underhållningssystem ombord, mat med doft och smak av olika destinationer samt service i världsklass.