Emirates Flight Catering bygger världens största jordbruksanläggning i Dubai

Emirates Flight Catering har tillsammans med det amerikanska företaget Crop One Holdings, Inc. investerat 40 miljoner amerikanska dollar för att bygga världens största vertikala jordbruksanläggning. Anläggningen kommer att placeras nära Al Maktoum International Airport i Dubai World Central och kommer att täcka 140,000 kvadratmeter som motsvarar 900 hektar av jordbruksmark. Vid produktion kommer anläggningens totala skördekapacitet att uppgå till 2,700 kg av högkvalitativa lövgrönsaker, fria från herbicid och bekämpningsmedel. Produktionen kräver dessutom 99 procent mindre vatten än utomhusfält.

Byggnationen är planerad att starta i november 2018 och beräknas ta ett år. De första produkterna väntas bli levererade till Emirates Flight Caterings kunder, som inkluderar 105 flygbolag och 25 flygplatslounger, i december 2019.

För mer information, vänligen läs här.

Max Hansen, Spotlight PR. Telefon: 0720367004, E-mail: max.hansen@spotlightpr.se

Om Emirates Flight Catering

Emirates Flight Catering är en av världens största cateringverksamheter. Emirates Flight Catering erbjuder flygbolag, evenemang och VIP-catering samt tilläggstjänster, inklusive tvätt-, matproduktion samt mat- och dryck för flygplatslounger. En pålitlig partner till över 105 flygbolagskunder, gästgrupper och UAE-myndigheter. Varje dag förbereder företagets 11 000 dedikerade anställda i genomsnitt 225 000 måltider och hanterar 210 ton av tvätt.

För mer information besök http://www.emiratesflightcatering.com/