Emirates först i världen att flyga A380 med 100 procent hållbart bränsle

Emirates har som första flygbolag i världen flugit en A380 med 100 procent Sustainable Aviation Fuel (SAF). Demonstrationsflygningen ägde rum på onsdagen och lyfte från Dubais internationella flygplats (DXB) med en av fyra motorer som drevs av 100 procent SAF.

Idag har Emirates blivit världens första bolag att flyga Airbus 380 med 100 procent Sustainable Aviation Fuel (SAF). Flygningen banar väg för framtida standardisering och adaption för 100 procent SAF, allt eftersom regeringar världen över antar bredare strategier för att stödja produktionen och uppskalningen av SAF.

Demonstrationen understryker prestandan och kompabiliteten för SAF. Den visar att SAF är en säker och pålitlig bränslekälla och bidrar till den växande mängd forskning som industrin utför för att utvärdera de gynnsamma effekterna på flygplanens prestanda av 100 procent SAF. För närvarande är SAF begränsad till en blandningsgräns på 50 procent i motorer för kommersiella flygningar. SAF kan minska koldioxidutsläppen med uppemot 85 procent* under bränslets livscykel jämfört med konventionellt jetbränsle.

– Detta är ett stort ögonblick och en milstolpe för Emirates och våra samarbetspartners. Det råder en växande global efterfrågan på flygbränslealternativ med lägre utsläpp. Tillverkarnas och leverantörernas arbete för att kommersialisera och tillgängliggöra SAF kommer att vara avgörande för att hjälpa Emirates och den övriga flygindustrin att gå vidare mot lägre koldioxidutsläpp, säger Adel Al Redha, Chief Operating Officer på Emirates Airline.

– Att se Emirates flyga en A380, världens största flygplan, som drivs av en motor som körs på 100 procent hållbart flygbränsle är ett symboliskt ögonblick. SAF är avgörande för att nå sektorns mål om nettonollutsläpp år 2050 – men behöver stöd från hela branschen. På Airbus arbetar vi för att göra alla våra flygplan 100 procent SAF-kapabla till år 2030, säger Julie Kitcher, Executive Vice President Communications and Corporate Affairs på Airbus.

Mer information om flygningen finns att hitta här.

*Beräknat med etablerade metoder för livscykelbedömning (LCA), såsom CORSIA-metodik.

Spotlight  Communications
E-mail: emiratesprsweden@spotlightcom.se

Historien om Emirates började 1985 när vi startade verksamheten med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flygplan, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskinerna. Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer, vårt branschledande underhållningssystem ombord, mat med doft och smak av olika destinationer samt service i världsklass.