Emirates fortsätter med hjälpinsatser till Beirut genom sina kunders generositet

- Hjälper till att transportera mer än 160 000 kilo livsviktiga hjälpmedel och förnödenheter

Mer än en månad efter de förödande explosionerna i Beirut fortsätter Emirates att göra sin del genom att omvandla sina kunders kollektiva generositet till nödvändiga humanitära insatser – i syfte att stötta återhämtningen på marken och hjälpa de drabbade att återuppbygga sina liv. Bidragen, i form av kontanter och Skywards Miles, fortsätter att strömma in från Emirates kunder runt om i världen och stärker Emirates SkyCargos förmåga att skala upp resurser samt tillhandahålla viktiga flyg till Libanon.

Över 12 000 donationer från 140 länder har kommit in som kontanter eller Skywards Miles, via den dedikerade, säkra och smidiga Emirates Airline Foundation-portalen samt via Emirates webbplats. Länder som stod för en betydande del av donationerna inkluderar Storbritannien, Indien, Australien, Tyskland, USA, Italien, Nya Zeeland, Taiwan, Japan och Sydafrika.

Dessutom har ett antal Emirates Skywards-medlemmar demonstrerat sin generositet och engagemang för katastrofhjälpsarbetet i Beirut genom individuella bidrag på nästan 250 000 Skywards Miles vardera. Totalt har över 120 miljoner Skywards Miles hittills donerats av Emirates Skywards-medlemmar. Flygbolaget kommer att fortsätta med donationer för att hjälpa Beirut under de kommande två månaderna.

Donationerna har tillhandahållit lastkapacitet för humanitära organisationer för att effektivt transportera medicinsk utrustning och förnödenheter, mat och andra nödhjälpmedel direkt till Beirut genom Emirates SkyCargo. Dessutom bidrar Emirates SkyCargo ytterligare genom att ge 20 procents rabatt på flygfrakttransportavgifter för godkända transporter.

Sedan den 13 augusti har Emirates SkyCargo transporterat 160 000 kilo medicinska förnödenheter och mat på flera uppdrag till Beirut och arbetat med lokala och internationella icke-statliga organisationer som ger stöd till påverkade samhällen. Fler uppdrag är på gång, med ytterligare sex planerade flygningar med medicinska förnödenheter, livsmedel, kläder, personlig skyddsutrustning, hygienprodukter och veterinärförnödenheter till Beirut under de närmaste veckorna.

Som flygbolag är Emirates stolta över att ge tillbaka och göra skillnad i de samhällen man verkar i. Genom Emirates Airline Foundation stöder flygbolaget över 30 humanitära och filantropiska projekt i 18 länder, inklusive fyra länder i Mellanöstern och Nordafrika.

Emirates har flugit till Libanon i nästan 30 år och flyger för närvarande till Beirut två gånger dagligen.

För mer information, besök: http://www.emirates.com/standwithlebanon

Sami Tahir, Spotlight PR
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 85 destinationer världen över. Emirates flyger med 271 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 114 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 214 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.