Emirates förväntar sig reserekord i helgen - UPPDATERAD

Flygbolaget Emirates räknar med att slå nytt rekord denna helg då antalet resenärer tros bli det största för 2015. Bara idag, fredag 18 december, förväntas mer än 34 000 personer checka in i Emirates Terminal 3 i Dubai, och mellan 17-19 december kommer över 535 000 personer att resa med bolaget. Det är en ökning med 14 procent jämfört med samma period förra året.

Emirates mest trafikerade dag väntas bli idag, fredag den 18 december, även om passagerarantalet redan ökade den 14 december och fortsätter stiga fram till slutet av december. Förutom Dubai, är de mest besökta destinationerna bland Emirates passagerare i år: Beirut, London, Bangkok, Istanbul, Karachi och Kairo. Emirates räknar med att stora passagerarvolymer kommer till Dubai från London, Karachi, Mumbai, Milano och Delhi.

– Vårt uppdrag är att göra resan så bekymmersfri som möjligt, även när passagerarantalet är rekordstort. Vi har extra personal på plats på flygplatsen för att hjälpa och guida resenärerna. På grund av det ökade antalet passagerare vid incheckning och säkerhetskontroller, ber vi alla resenärer att vara extra noga med att kolla upp när incheckningsdisken och gaterna stänger. Vi uppmanar även passagerare som vill shoppa på tax free-avdelning på flygplatsen i Dubai, äta i någon av de många restaurangerna eller koppla av i Emirates lounger att beräkna mer tid än vanligt för detta i sina resplaner, säger Mohammed H. Mattar, Divisional Senior Vice President, Emirates Airport Services

Viktiga hålltider för Emirates passagerare under jul och nyår 2015:

• Var på flygplasten minst 3 timmar innan avgång. Beräkna med extra tid ifall det är mycket trafik till flygplatsen.
  • Incheckning senast 90 minuter innan avgång.
  • Passagerare som har checkat in online måste även ha lämnat sitt bagage 90 minuter innan avgång.
  • Passagerare som checkar in mindre än 60 minuter innan avgång nekas.
  • Gå igenom säkerhetskontrollen senast 60 minuter innan avgång.
  • Ombordstigning påbörjas 45 minuter innan avgång.
  • Gaten stängs 20 minuter innan avgång.

Check in-disken öppnar 6 timmar innan avgång. Passagerare kan även checka in online och sedan lämna sitt bagage i speciella bagagediskar.

Fem tips som underlättar din julresa:

1. Kontrollera bagagereglerna

Du som reser med julklappar eller andra presenter under julen, kontrollera hur mycket bagage du får ta med dig på både ut- och hemresa. Detta kan variera, speciellt om du reser med olika flygbolag. Passagerare som planerar att shoppa under sin resa, kan ta del av Emirates generösa bagagevikt på 30 kilo i Economy Class och 40 kilo i Business Class.

2. Planera transport till och från flygplatsen i tid

Under julen är det livligare än vanligt därför lönar det sig att planera i förväg så mycket som möjligt. Boka din transport till och från flygplatsen i god tid för att säkerställa att du inte blir utan transport samt för att undvika trafikköer.

3. Upptäck de lokala traditionerna

En av de bästa sakerna med att resa utomlands på julen är att ha möjligheten att fira lite annorlunda genom att omfamna lokala traditioner. Kolla upp jultraditioner och vädret på ditt resmål innan du åker hemifrån så att du vet vad som väntar och vad du ska packa så att du känner dig bekväm.

4. Packa presenterna noga

Kontrollera alltid tull- och importreglerna i det land du reser till, särskilt om du planerar att ta med dig presenter i ditt bagage. Vira in flaskor och andra ömtåliga föremål i en tröja eller två för att undvika att de går söner. Kolla bagageregler innan du packar.

5. Utnyttja underhållningssystemet ombord

Julen är en perfekt tid för avkoppling och att titta på film. Oavsett om du föredrar att njuta av julfavoriter som Miraklet i New York eller årets Oscarsbidrag som Spionernas bro. Emirates erbjuder upp till 2000 kanaler på 35 olika språk i sitt prisbelönta underhållningssystem ice, så du kommer alltid att hitta något som får dig i julstämning.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 150 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 246 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 71 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 260 nya flygplan, till ett värde av mer än 123 miljarder US dollar. För mer information besök www.emirates.se