• Emirates/

Emirates fraktverksamhet – SkyCargo – förstärker för att underlätta den globala rörelsen av varor

Emirates SkyCargo växlar nu upp för att underlätta att flödet av viktiga varor över olika internationella marknader fungerar som det ska. Trots att flyglastkapaciteten har varit begränsad på grund av att antalet passagerarflyg har sjunkit, ser Emirates SkyCargo fortsatt till att varor som exempelvis läkemedel och livsmedel transporteras över hela världen.

Emirates SkyCargo har vidtagit ett antal åtgärder, som insättningar av ytterligare fraktflygplan och användande av anslutningsförbindelser för att hjälpa till att transportera nödvändig last som läkemedel, medicinska varor, färskvaror, råvaror samt annan utrustning till påverkade destinationer globalt.

Mellan mitten av januari och mitten av mars 2020 transporterade Emirates SkyCargo mer än 225 000 ton last, varav 55 000 ton bestod av livsmedel som frukt, grönsaker, kött och skaldjur. Mer än 13 000 ton var farmaceutisk last.

- Vi på Emirates SkyCargo tar vårt löfte om att underlätta global handel och förflyttning av viktiga råvaror för samhällen på allvar. Genom att driva vår fraktflotta med full kapacitet med en kombination av schemalagda och ad-hoc-verksamheter ser vi till att vi kan upprätthålla flödet av varor som medicinska och farmaceutiska förnödenheter, utrustning och livsmedelsartiklar till destinationer där de behövs allra mest – över hela världen, säger Nabil Sultan, Divisional Senior Vice President, Emirates SkyCargo.

Emirates flotta med 11 fraktflygplan flög ett antal ad hoc- och charterflyg utöver schemalagda operationer för att möta den ökade efterfrågan på lufttransport. Under åttaveckorsperioden mellan mitten av januari och mitten av mars transporterade Emirates fraktflygplan mer än 50 000 ton last inklusive medicinsk och livsmedelsförsörjning. Under en charteroperation transporterade Emirates SkyCargo nära en halv miljon enheter handsprit i ett enda Boeing 777 fraktflygplan.

Emirates SkyCargo erbjuder också kunderna valet att få sin last transporterad med anslutningsförbindelser till och från andra fraktdestinationer för att fortsätta tillhandahålla efterfrågad anslutning för last.

Sami Tahir, Spotlight PR
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se

Om Emirates SkyCargo

Emirates SkyCargo, fraktdivisionen inom Emirates, är den största internationella flygfraktaktören i världen och sammankopplar fraktkunder i över 150 städer i 83 länder på sex kontinenter. Emirates sammanlagda fraktverksamhet består av nära 265 flygplan, inklusive 14 fraktplan; 13 Boeing 777-Fs och en B747-400ERFs. Emirates SkyCargo är kända för sin höga standard på sin produktkvalitet i stöttandet av företagslogistik och uppnår kundnöjdsamhet genom innovation, flexibilitet och ständigt höja servicenivån.