Emirates ger pris till lokala miljöinitiativ

För andra året i rad tar Emirates initiativ för att premiera nya och innovativa idéer och lösningar inom hållbarhet för miljö och det lokala samhället. 150 000 dollar delas ut i belöning till organisationers miljöarbete i det framgångsrika projektet ”A Greener Tomorrow”. I fjol fick tre välgörenhetsorganisationer pris för nytänkande och miljöfrämjande idéer och i år hoppas flygbolaget kunna locka ännu fler till att delta.

Just nu får organisationer skicka in sina projektplaner och förklara vilken effekt de förväntas ge på närmiljön. Därefter kommer kommittén inom Emirates Group bestående av ledande befattningshavare och medlemmar av Emirates Environment team bedöma ansökningarna. De förslag som uppfyller kriterierna går vidare till en andra omgång, där de får presentera sitt projekt i detalj för kommittén.

– Det har varit otroligt givande att se den påverkan som ”A Greener Tomorrow” har haft på organisationerna och människorna som de stödjer. Vi hoppas att fortsättningen på detta projekt kommer att uppmuntra fler organisationer runt om i världen att dela sina idéer och samarbeta med Emirates i vår strävan att främja hållbarhet, säger Will Löfberg, Vice President of International, Government and Environment Affairs. Han fortsätter:

– Att stödja miljö- och naturvårdsorganisationer som ger tillbaka till sina lokala samhällen går hand i hand med våra värderingar på Emirates och vi är spända på att se hur årets ”A Greener Tomorrow”-pristagare kommer att hjälpa till att bevara miljön.

När projektet startades blev över 400 organisationer nominerade till utmärkelsen av passagerare, Emirates nätverk på sociala medier, universitet, miljö- och naturvårdsorganisationer och allmänheten. Ansökningarna kom från olika länder i och utanför Emirates nätverk och kretsade kring olika typer av miljöinitiativ såsom att värna om djur, land och skog, utveckling av biogas, gröna transporter och miljöforskning. Ansökningarna höll en så pass hög standard att Emirates gav utmärkelsen till tre olika projekt.

Mottagarna av fjolårets utmärkelse ”A Greener Tomorrow” belyste en rad miljöfrågor, från bränslesnål matlagning i Malawi, ekobyar och hållbara jordbruksmetoder i Pakistan, och omvandling av Manilas ikoniska lokalbussar ”jeepneys” till batteridrift som minskar utsläppen i staden.

Mer finns om förra årets olika projekt finns här: http://www.emirates.com/english/environment/greener-tomorrow/a-greener-tomorrow-2013.aspx.

Ansökningarna till årets utmärkelse ska vara inskickade före 10 april 2015. Mer information om kriterierna finns på www.emirates.com/greenertomorrow. För att nominera ett företag till utmärkelsen skickas namnet på organisationen, e-postadress och telefonnummer till greenertomorrow@emirates.com.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 148 destinationer i 83 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 59 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 281 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat

Det har varit otroligt givande att se den påverkan som ”A Greener Tomorrow” har haft på organisationerna och människorna som de stödjer. Vi hoppas att fortsättningen på detta projekt kommer att uppmuntra fler organisationer runt om i världen att dela sina idéer och samarbeta med Emirates i vår strävan att främja hållbarhet.