Emirates gör plats för mer lax

Emirates SkyCargo stärker sin närvaro i Skandinavien och ökar fraktkapaciteten mellan Oslo och Dubai. Med start den 11 oktober trafikerar Emirates sträckan Oslo-Dubai med en Boeing 777 med kapacitet på 100 ton last per resa. Detta för att stötta den ökade globala exporten av bland annat fisk och skaldjur från Norge.

Sedan tidigare flyger Emirates mellan Oslo och Dubai fem gånger i veckan med sitt passargerarplan (också Boeing 777), en rutt som motsvarar en fraktkapacitet på 175 ton. Med en kapacitet på 100 ton som det nya lastplanet tillför varje vecka kommer Emirates position i Skandinavien stärkas ytterligare. Från december flyger Emirates sju gånger i veckan.

De senaste sex åren har Norges globala export av torsk, skaldjur, lax samt annan ädelfisk fördubblats. Med passagerarflyg till och från Köpenhamn, Oslo och Stockholm, samt transportflyg till och från Köpenhamn och Oslo, är Emirates SkyCargo, med nästan 600 ton av lastkapacitet, en viktig länk mellan Skandinavien och resten av världen.

Emirates SkyCentral i Dubai erbjuder 15 000 kvadratmeter temperaturkontrollerad förvaring för att på bästa sätt hantera temperaturkänslig last och hålla den färsk. Dygnet runt trafikerar 12 kyltransporter sträckan mellan Dubai World Central och Dubai International Airport, för att på endast fem timmar flytta lasten från de ankommande transportflygen till de avgående passagerarflygens förvaringsutrymme. Därifrån kan lasten transporteras till 150 olika destinationer i 82 länder världen över.

Om nya SkyCargo-rutten mellan Oslo och Dubai
Från navet Dubai World Central erbjuder Emirates SkyCargo, med 13 stycken Boeing 777-Fs och två stycken B747-400ERFs, lasttransporter till 50 olika destinationer världen över, där Oslo är den senaste i raden att ansluta. Det nya transportflyget kommer att ankomma till Oslo varje tisdag klockan 10.05 lokal tid, för att sedan avgå igen klockan 12.00 och vara framme i Dubai redan samma dag klockan 18.40.

Här är en video som visar hur laxen transporteras från Norge till restauranger i Japan.

Kevin Bell, Spotlight PR. Telefon: 0736526173, E-mail: kevin.bell@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 154 destinationer i 82 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 247 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 83 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 238 nya flygplan, till ett värde av mer än 114 miljarder US dollar.