Emirates Group’s tredje miljörapport redovisar hög effektivitet

DUBAI, Förenade Arabemiraten, 5 september 2013: Emirates Group har publicerat sin tredje, årliga miljörapport. Den redovisar förbättringar av bränsleeffektivitet och koldioxidutsläpp genom flygbolagets uppgradering från äldre, mindre effektiva till nyare och modernare flygplan

Den reviderade rapporten avser verksamhetsåret 2012-2013 och innehåller analyser av verksamheten inom ett brett område av Gruppens aktiviteter, bl.a. driften av flygbolaget, dnata:s frakt- och marktjänst och andra kommersiella, landbaserade aktiviteter, från teknik och underhåll till catering.

Syftet med rapporten är att förstå Gruppens påverkan på miljön liksom att identifiera möjligheter att förbättra verksamheten och vidareutveckla de bästa tekniska och individuella arbetssätten inom Gruppens medarbetarstyrka på över 68 000 personer.

Flygbolagsverksamheten är Emirates dominerande gren och den som ger största avtryck på miljön. Den totala bränsleförbrukningen för alla passagerar- och fraktflygningar gick under året ner med 0,29 procent till 0,3103 liter per tonkilometer (L/TK). Samtidigt minskade koldioxidutsläppen till 0,767 gram CO2 per tonkilometer (gCO2/TK), vilket förbättrade effektiviteten med 0,3 procent.

Under rapportperioden pensionerades respektive avslutades leasingen på sex flygplan och bolaget tog emot leverans av 34 nya maskiner. Därmed kan Emirates fortsätta flyga med en av världens modernaste, nyaste och mest bränslesnåla flottor. Medelåldern på maskinerna är sex år, vilket ska jämföras med IATA-bolagens genomsnittliga 11,7 år. Det ger direkt utslag på Emirates bränsleeffektivitet som är 15,7 % lägre än IATA-bolagens prognos för 2012 års industrigenomsnitt och för koldioxidutsläppen som är 16,6 % lägre än genomsnittet för samtliga IATA-bolag.

– Inom Emirates står vi fast vid vårt åtagande att driva bolaget på ett sätt som tar ansvar för och värnar om miljön, säger flygbolagets och Gruppens ordförande och VD, HH Shejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum. Denna rapport visar på vårt fortlöpande arbete med att förbättra och effektivisera miljöarbetet i luften och på marken. Vi är nöjda med att kunna introducera nya och mer miljövänliga flygplan som minskar flottans bränsleförbrukning och utsläpp. Våra medarbetare spelar en viktig roll här genom sin delaktighet i att säkra arbetet med att minimera vår påverkan på miljön och att genomföra miljöeffektivitet i alla delar av Gruppen.

Andra betydelsefulla delar av miljörapporten är att:

• Emirates fördubblade sina återvinningsvolymer under året till 10 697 ton. Bland annat återvanns avsevärda mängder matlagningsolja hos dotterbolaget Alpha Catering.

• Genom att koordinera 34 länder på den afrikanska kontinenten har Emirates Flight Operations skapat 25 nya flygruttstrukturer inom ramen för sitt iFlexprogram. Detta har medfört bränslebesparingar på över 4 200 ton och utsläppsminskningar på 13 200 ton per år för bolagets flyglinjer till Sydamerika.

• Emirates förärades Flyg tyst-utmärkelsen från San Franciscos flygplats både 2012 och 2013 för bolagets arbete med att minska ljudstörningarna för omgivande samhällen.

• Emiratesgruppens Centralservice gick i spetsen för en postsparkampanj vars mål är att minska skickad post inom grupphuvudkontoret I Dubai med 25 procent. Det motsvarar 45 000 skickade postmeddelanden varje månad.

• Emirates Flight Catering ska inleda Förenade Arabemiratens första glasåtervinningsprogram.

• Bagagehanteringsdivisionen inom dnata kommer att köpa 50 elektriska traktorer och fordon för att härigenom förbättra luftkvaliteten för personalen på plattan. De ska användas på Dubai International Airport under verksamhetsåret 2013-14.

• Emirates planerar att avsätta medel till en eller flera förtjänstfulla organisationer under verksamhetsåret inom ramen för miljöfonden ”En grönare morgondag”.

– Dessa åtgärder och initiativ visar det pågående arbetet inom hela Emiratesgruppen på att minska miljöavtrycken från verksamheten, sade Tim Clark, President, Emirates Airlines. Vi är inriktade på att fortsätta detta arbete även i framtiden och ser fram emot att snart kunna offentliggöra nya projekt.

Emirates intar också en ledande roll inom flygbranschen när det gäller miljörapportering. Årets rapport innehåller också ett förslag från Emirates till att införa en gemensam mätmetod för hela flygbranschen av bränsleförbrukning och bränsleeffektivitet. Den nya standarden, som exakt mäter konsumtionen i tonkilometer per liter (TK/L), kommer att utgöra basen för Emirates Airlines bränsleförbrukning nästa verksamhetsår.

Den fullständiga miljörapporten tillsammans med den stödjande metodiken kan ses på och laddas ner från www.emirates.com/environmentreport

Bildtexter:

Bild 1: Omslaget till Emirates Groups miljörapport 2012-2013

Bild 2: Dubai Desert Conservation Reserve

För mer information och mediekontakter:  Anna Ghosh, Emirates Corporate Communications.
Tel: (+971) (04) 708 3363, Mob: (+971) (0)56 676 8186; anna.ghosh@emirates.com

För mediekontakter Sverige: Lars-Ola Nordqvist, 070-689 11 20, lars@comvision.se

Emirates Group är en internationell affärskoncern baserad i Dubai. Gruppen har 68 000 anställda av 164 nationaliteter och består av dnata som är ett av världens största företag för samlade flygtjänster och vars huvudverksamhet omfattar frakt- och marktjänster, catering, IT- och resetjänster samt Emirates, som är Gruppens snabbt växande och prisbelönta, internationella flygbolag.

För verksamhetsåret 2012-13 rapporterade bolaget en nettovinst på 3,1 miljarder AED, motsvarande ca 5,6 miljarder SEK, en ökning från föregående år med 34 procent. Gruppens inkomster nådde 77,5 miljarder AED, motsvarande närmare 140 miljarder SEK, en ökning med 17 procent från fjolåret. Gruppens kassabalans växte med 53 procent till solida 17 miljarder AED, drygt 48 miljarder SEK.