Emirates inför inflight-underhållning för synskadade

Emirates sätter en ny branschstandard, som första flygbolag inför bolaget filmer med ljudbeskrivning anpassade för synskadade resenärer.

Nu kan synskadade resenärer som reser med Emirates titta på filmer i det prisbelönta underhållningssystemet – ice Digital Widescreen. ice, som står för information, communication och entertainment, tilldelades nyligen Skytraxt World Airline Awards utmärkelse ”Worlds Best Airline Inflight Entertainment” för tionde året i rad.

ice erbjuder nu synskadade särskilda ljudspår för 16 Disney-filmer, såsom Frozen, Saving Mr Banks, Cars 2, Monsters University, The Avengers, Toy Story 3 och samtliga Pirates of the Caribbean-filmerna. Ljudbeskrivning, som blir allt vanligare på biografer och TV, är en inspelad berättarröst som mellan dialogen förklarar scenen, allt medan filmen fortsätter i normal takt.

Under 2007 samarbetade Emirates med Walt Disney Studios Motion Pictures för att införa textning för hörselskadade vilket då var nyskapande i bolagets inflight entertainments utbud. Textningen visar aktörernas dialog och inkluderar hänvisningar till ljudeffekter som används i filmen. I augusti kommer ice Digital Widescreen att erbjuda över 50 filmer med textning.

”Fokus i vårt utbud av ombordunderhållning är inte enbart djupet och mångfalden, utan också relevansen. Att göra underhållning tillgängligt för samtliga kunder är något som är väldigt viktigt för oss. Det har alltid varit ett mål att introducera filmer som kan underhålla synskadade kunder. Den största tillfredsställelsen får vi genom att leverera en exceptionell kundupplevelse, något vi hoppas att våra innovationer uppfyller. I framtiden vill vi lägga till mer innehåll med ljudbeskrivning, så att synskadade passagerare kan njuta av ett ännu större utbud när de flyger med oss ​​", säger Patrick Brannelly, Emirates Corporate Communications Product, Publishing, Digital & Events.

Emirates prisbelönta ice Digital Widescreen erbjuder ett svindlande urval av över 1800 kanaler med underhållning, inklusive 400 filmer från världen över, hundratals timmar av TV och tusentals timmar av musik från modernt till klassiskt. Resenärer ombord på Emirates nya Airbus A380 och Boeing 777 flygplan kommer nu att kunna njuta av underhållningssystemet på större personliga tv-skärmar med HD-upplösning: 27-tum i första klass, 20-tums i Business Class och 12,1 tum i Economy Class.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 50 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar

Citat

Fokus i vårt utbud av ombordunderhållning är inte enbart djupet och mångfalden, utan också relevansen. Att göra underhållning tillgängligt för samtliga kunder är något som är väldigt viktigt för oss. Det har alltid varit ett mål att introducera filmer som kan underhålla synskadade kunder. Den största tillfredsställelsen får vi genom att leverera en exceptionell kundupplevelse, något vi hoppas att våra innovationer uppfyller. I framtiden vill vi lägga till mer innehåll med ljudbeskrivning, så att synskadade passagerare kan njuta av ett ännu större utbud när de flyger med oss.