Emirates introducerar non-stop flight mellan Dubai och Auckland

Flexibla rutter och ny teknik reducerar restid med nära tre timmar

Nu introducerar Emirates non-stop flight mellan Dubai och Auckland. Detta är en av de längsta flygrutterna i världen, men tack vare ny teknik och flexibla resvägar där Emirates drar nytta av medvind minskar resan med tre timmar.

Genom att använda flexibla resvägar, som kan varieras dagligen, samt maximal användning av vindarna blir restiden så effektiv som möjligt. Med denna beprövade teknik samt borttagandet av ett mellanstopp i Australien har Emirates minskat restiden med nära tre timmar. Detta är inte bara goda nyheter för alla svenska passagerare som har en lång resa framför sig till Auckland, utan ger också betydligt bättre bränsleekonomi – ett viktigt miljömål för Emirates.

Den nya förbindelsen kommer att trafikeras av en Boeing 777-200LR och ska normalt ta knappt 16 timmar från Dubai till Nya Zeeland och 17 timmar och 15 minuter i den andra riktningen, med direktanslutning till 39 europeiska destinationer och 38 städer i Afrika och gulfregionen.

– Emirates fortsätter att investera i innovativ teknik, och vi använder bästa praxis för att optimera våra flight-planeringssystem för att hitta de bästa flygvägarna som tar hänsyn till väder och vind samt säkerställa att vi sparar tid och bränsle och minskar utsläpp. Detta utan att kompromissa med säkerhet och komfort för våra passagerare och besättning, säger Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates.

För att läsa mer om tekniken bakom Emirates nya rutt mellan Dubai och Auckland, vänligen klicka här.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen klicka här.

Mer om Boeing 777-200LR
Boeing 777-200LR har samma vingstorlek som dess kusin Boeing 777-300ER men kan flyga upp till 8 400 nautiska mil och med full kabin på 266 personer - 8 i First Class, 42 i Business Class och 216 i Economy Class. Boeing 777-200LR har kabinpersonal bestående av 13 medarbetare och fyra piloter, vilket möjliggör viloperioder.

Kevin Bell, Spotlight PR. Telefon: 0736526173. email: kevin.bell@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 150 destinationer i 80 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 248 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 73 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 255 nya flygplan, till ett värde av mer än 122 miljarder US dollar.