Emirates landar på Dubai Mall

Nu flyger Emirates in i Dubai Mall. Flygbolaget har i dagarna invigt en flygsimulator från jätteplanet Airbus A380 och en butik i världens mest besökta shoppingcenter. I simulatorn kan man prova på hur det känns att flyga förbi Paris historiska monument och sevärdheter eller landa på flygplatsen i Hong Kong.

Emirates A380 Experience är en upplevelse från cockpit i världens modernaste flygplan och ger allmänheten en möjlighet att prova på att landa och lyfta från tolv av världens mest trafikerade flygplatser i olika väderförhållanden. Besökarna kan tävla mot familj och vänner och kommer att rankas efter hur väl de hanterar flygplanet. Simulatorn är en uppföljare till den välbesökta Emirates Aviation Experience som lanserades i London förra året.

Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, ordförande och högste chef för Emirates Airline & Group, invigde den 14 april Emirates nya butik och Mellanösterns första A380 flygsimulator för allmänheten i världens mest välbesökta shoppingcenter, Dubai Mall.

– Emirates har världens största flotta av A380 med 47 flygplan i trafik. Planet är mycket uppskattat av våra resenärer. Vi är glada över att kunna ge flygentusiaster möjligheten att se världens största passagerarflygplan från ett nytt och unikt perspektiv genom vår satsning på Emirates A380 Experience. Erfarenheterna från London visar att det kommer att bli en mycket populär aktivitet i Dubai Mall. Simulatorn kan också komma till användning vid teambuilding-aktiviteter inom företag, säger Sheik Ahmed.

Med simulatorn A380 Experience kan man flyga över Paris historiska sevärdheter, sväva över kanalerna i Amsterdam, eller skåda Hong Kongs omisskännliga stadsbild, allt med högupplösta bildskärmar. Ett stenkast från simulatorn finns också Emirates officiella butik som erbjuder flygbolagets kompletta utbud av varor – allt från modellflygplan till kläder för de små resenärerna. Utöver det kommer reseattiraljer och samtliga fotbollströjor från Emirates globala sponsring av ledande fotbollslag att finnas till försäljning. Butiken är flygbolagets tionde detaljhandelsbutik i regionen och dess första butik i ett shoppingcenter.

Från början såldes enbart presentartiklar men sortimentet av märkesvaror har utvecklats och 1996 lanserade Emirates sin första officiella butik. Emirates produkter har ökat både i utbud och popularitet och flygbolagets varor används av kunder och fans över hela världen.

Bild 1 Sheikh Ahmed klipper invigningsbandet till Emirates officiella butik i Dubai Mall.

Bild 2 Sheikh Ahmed visar runt i butiken.

Bild 3 Sheikh Ahmed intar pilotsätet tillsammans med Kapten Moataz Alswaini i Emirates A380 Experience.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 47 av branschens modernaste A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus 380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar