• Emirates/

Emirates lanserar daglig A380-linje till Köpenhamn – bränslesnålast och lägsta utsläppen

Emirates offentliggjorde idag sin första dagliga A380-linje till Skandinavien. Från och med 1 december 2015 kommer den danska huvudstaden att bli först i Skandinavien att skryta med en reguljär A380-linje.

Emirates A380 är ett av de miljömässigt mest avancerade flygplan som flyger idag, och lanseringen av Köpenhamnslinjen kommer knappt fyra år efter att flygbolaget öppnade trafiken till bolagets flygnav i Dubai. Linjen ska trafikeras med världens första två-klasskonfigurerade A380, med en kapacitet på 615 passagerare.

Med denna nya konfiguration, kommer Emirates att kunna erbjuda totalt 8 610 platser per vecka mellan Köpenhamn och Dubai. Flygplanet producerar också de lägsta CO2-utsläppen per passagerarkilometer av alla kommersiella flygplan.

– Efter att ha lanserat linjen med en A330, såg vi en växande efterfrågan på flyg till och från Köpenhamn, vilket tvingade oss att byta upp oss till 777:an efter bara sex månader. Idag, med allt starkare passagerarunderlag, är vi glada att ytterligare kunna uppgradera oss på sträckan till vår ikoniska dubbeldäckare, A380, kommenterade Sir Tim Clark, VD för Emirates Airline.

– Emirates skriver historia med detta flygplan, dess bränsleeffektivitet är bättre än de flesta moderna små personbilar när det gäller bränsleekonomi per passagerarkilometer, vilket tillåter oss att minska utsläppen utan att kompromissa på komforten, tillade Clark.

Sedan lanseringen i augusti 2011, har nästan 800 000 passagerare rest med Emirates på linjen Köpenhamn-Dubai.

– Vi har gjort betydande investeringar för att expandera Köpenhamns flygplats och har uppgraderat anläggningen för att göra den A380-kompatibel. Vi är mycket glada över Emirates beslut att placera ut en A380, världens största passagerarflygplan, på vår flygplats. Köpenhamn blir den första i Skandinavien som kan erbjuda en reguljär A380-tjänst, säger Thomas Woldbye, VD Köpenhamns flygplats.

– Den utökade kapaciteten kommer att stimulera handel och turism mellan Danmark och länder i Mellanöstern, Asien och Afrika, tillade Woldbye.

Den två-klasskonfigurerade A380:an har 58 platta bäddar i Business Class, 557 rymliga säten i Economy Class, och tillgång till Emirates berömda On-board Lounge där Business Classpassagerare kan umgås på 12 000 meter. Passagerare i alla klasser kommer också kunna njuta av att ha tillgång till över 2 000 kanaler med filmer, tv-program, musik och spel genom ice, Emirates prisbelönta inflight underhållningssystem, samt gratis Wi-Fi och gourmetmat.

Emirates flight EK151 lämnar Dubai kl. 08.20 och anländer i Köpenhamn kl 12.20 samma dag. Returresan EK152 avgår från Köpenhamn kl. 14.20 och anländer till Dubai kl. 23.35 samma dag.

Som vid alla flygningar med Emirates, kan passagerarna dra nytta av en generös bagagevikt av 30 kg i Economy Class och 40 kg i Business Class.

För mer information och mediekontakter
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 144 destinationer i 81 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 59 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 281 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat

Efter att ha lanserat rutten med en A330, såg vi en växande efterfrågan på flyg till och från Köpenhamn, vilket tvingade oss att byta upp oss till 777:an efter bara sex månader. Idag, med allt starkare passagerarunderlag, är vi glada att ytterligare kunna uppgradera oss på sträckan till vår ikoniska dubbeldäckare, A380.
Sir Tim Clark, VD för Emirates Airline
Emirates skriver historia med detta flygplan, dess bränsleeffektivitet är bättre än de flesta moderna små personbilar när det gäller bränsleekonomi per passagerarkilometer, vilket tillåter oss att minska utsläppen utan att kompromissa på komforten.
Sir Tim Clark, VD för Emirates Airline
Vi har gjort betydande investeringar för att expandera Köpenhamns flygplats och har uppgraderat anläggningen för att göra den A380-kompatibel. Vi är mycket glada över Emirates beslut att placera ut en A380, världens största passagerarflygplan, på vår flygplats. Köpenhamn blir den första i Skandinavien som kan erbjuda en reguljär A380-tjänst.
Thomas Woldbye, VD Köpenhamns flygplats
Den utökade kapaciteten kommer att stimulera handel och turism mellan Danmark och länder i Mellanöstern, Asien och Afrika.
Thomas Woldbye, VD Köpenhamns flygplats