Emirates lanserar humanitär luftbro till Indien

10 maj 2020 – Emirates har inrättat en humanitär luftbro mellan Dubai och Indien för att transportera mediciner och hjälpmedel. Målet är att bistå landet i sin kamp mot den allvarliga pandemisituationen. Emirates kommer att erbjuda kostnadsfria frakter på alla sina flygningar till nio städer i Indien och därmed hjälpa internationella icke-statliga organisationer med leveranser av förnödenheter.

Den första frakten som kommer att skickas innehåller drygt tolv ton av multifunktionella tält och kommer från Världshälsoorganisationen (WHO). Transporten är planerad till Delhi, en av Indiens största städer, och samordnas av Dubai International Humanitarian City (IHC).

Fraktavdelningen för Emirates har sedan tidigare ett nära samarbete med IHC. Man har tidigare bistått med leveranser av material till samhällen över hela världen som har påverkats av naturkatastrofer och andra kriser. Nu ska IHC stödja Emirates SkyCargo i att kanalisera hjälpinsatser till Indien via luftbron.

Emirates fraktdivision har under det senaste året hjälpt till att transportera tusentals ton av personlig skyddsutrustning och andra medicinska förnödenheter till sex kontinenter runt om i världen.

Dessutom har Emirates SkyCargo sedan tidigare ett nära samarbete med Unicef och andra organisationer i Dubai via Dubai Vaccine Logistics Alliance. Fraktdivisionen har då hjälpt med snabba leveranser av covid-19-vacciner till utvecklingsländer. Hittills har drygt 60 miljoner vaccindoser fraktats med hjälp av Emirates flygplan. Det motsvarar nästan 1 av 20 av alla vaccindoser som administreras runt om i världen.

Här hittar ni övrig information om nyheten: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-launches-india-humanitarian-airbridge-to-transport-urgent-covid-19-relief-items/

Johan Forsberg, Spotlight PR
E-mail: johan.forsberg@spotlightpr.se

Berättelsen om Emirates började 1985 när vi startade verksamhet med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flottor, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskiner i himlen.

Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer över hela världen, branschledande flygunderhållning, regionalt inspirerad mat och service i världsklass.