Emirates lanserar nya linjer med A380

Flygbolaget Emirates, som kopplar samman människor, platser och passioner, lanserar nya linjer med den ikoniska dubbeldäckaren A380 till Köpenhamn, Frankfurt och till Melbourne via Singapore. Emirates har idag världens största flotta av A380 med 67 stycken och har lagt en order på ytterligare 73.

Emirates utökar antalet linjer med flygplanet A380. Först ut är linjen Köpenhamn till Dubai, som från första december uppgraderas till en A380, därefter Dubai till Frankfurt, som får ytterligare en daglig A380-linje när linjen EK47/48 uppgraderas till en A380 och detsamma gäller linjen EK404/EK405 Dubai till Melbourne via Singapore som från första mars uppgraderas och blir Emirates andra A380-linje på sträckan.

Köpenhamn

Med start den första december 2015 kommer Emirates erbjuda en daglig avgång med A380 mellan Dubai och Köpenhamn. Köpenhamn blir därmed den första skandinaviska staden som har en reguljär A380-linje. Linjen trafikeras idag av en Boeing 777-300ER.

Linjen kommer att trafikeras med världens första två-klasskonfigurerade A380, men en kapacitet på 615 passagerare. I Business Class erbjuder Emirates 58 helt fällbara fåtöljer och i Economy Class 557 rymliga säten. Passagerare i Business Class får även tillgång till Emirates berömda On-board Lounge där de kan umgås i baren på 12 000 meters höjd.

Med den uppgraderade linjen kan Emirates erbjuda 8 610 platser per vecka mellan Dubai och Köpenhamn. Sedan linjens lansering i augusti 2011 har cirka 800 000 passagerare rest med Emirates på sträckan.

Emirates linje EK151 lämnar Dubai kl. 08.20 och anländer i Köpenhamn kl. 12.20. Returresan EK152 avgår från Köpenhamn kl. 14.20 och anländer till Dubai kl. 23.35.

Frankfurt

Från och med första januari 2016 kommer Emirates linjer EK47/48, mellan Dubai och Frankfurt, att trafikeras av en A380. Idag trafikeras linjen med en Boeing 777-300ER. Detta blir Emirates andra linje mellan Dubai och Frankfurt som trafikeras med en A380. Sedan september 2014 går en linje med A380 som har tagit över 280 000 passagerare mellan Dubai och Frankfurt.

Den nya linjen innebär att Emirates kapacitet ökas med ytterligare 1 155 säten, varav 280 i First Class och Business Class. Mer specifikt kommer flygplanet att erbjuda 14 sviter i First Class, 76 fullt fällbara fåtöljer i Business Class och 429 rymliga säten i Economy Class. Emirates flyger idag till fyra destinationer i Tyskland, tre av de fyra linjerna trafikeras med dagliga eller dubbla dagliga avgångar med A380.

– Våra kunder älskar vår A380 och att kunna lägga till en andra avgång till Frankfurt förbättrar ytterligare reseupplevelsen på denna linje och ger fler A380 till A380-anslutningar till populära destinationer runt om i världen via vårt toppmoderna nav i Dubai, säger Hubert Frach, Emirates Divisional Senior Vice President Commercial Operations West.

Melbourne via Singapore

Emirates startar en sjätte daglig avgång med A380 till Australien och en andra daglig avgång till Singapore den första mars 2016, när bolaget uppgraderar den befintliga avgången som idag trafikeras med en Boeing 777-300ER. Det här innebär att Melbourne kommer att få sin andra dagliga linje med A380.

Den nya linjen innebär att resenärer kommer att kunna flyga med A380 till Melbourne eller Singapore från ett antal destinationer i USA, Europa och Mellanöstern via Emirates nav i Dubai. Med den nya linjen blir Australien den tredje största A380-destinationen för Emirates med totalt sex dagliga A380-avgångar från Dubai till fyra australiensiska städer. Det omfattar två dagliga avgångar till Sydney och Melbourne, och en daglig avgång till Brisbane och Perth.

– Emirates dagliga avgångar mellan Dubai och Melbourne, via Singapore, har visat sig vara väldigt populära bland våra resenärer och vi är glada att kunna erbjuda ytterligare kapacitet genom att uppgradera flygplanet till vårt flaggskepp A380, säger Barry Brown, Emirates Divisional Senior Vice President, Commercial Operations East.

Emirates linjer EK404 och EK405 mellan Dubai och Melbourne trafikeras med en A380 med en kapacitet på 519 passagerare, inklusive 14 sviter i First Class, 76 helt fällbara fåtöljer i Business Class och 429 rymliga säten i Economy Class.

EK158 avgår från Stockholm Arlanda 14:15, anländer i Dubai 22:30. EK404 avgår från Dubai kl. 09.30 följande dag och anländer till Singapore Changi Airport kl. 20.45 och avgår kl. 22.25 mot Melbourne Tullamarine Airport, där det anländer kl. 08.50 följande dag. Returresan EK405 avgår från Melbourne kl. 19.00, landar på Singapore Changi Airport kl. 23.35 och avgår nästa dag kl. 01.20, och anländer till Dubai kl. 04.50 samma dag. Flyget från Dubai till Stockholm, EK157 avgår 08.00 samma morgon och anländer till Arlanda 12.30.

För mer information och mediekontakter
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 147 destinationer i 79 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 239 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 67 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 269 nya flygplan, till ett värde av mer än 128 miljarder US dollar.

Citat

Våra kunder älskar vår A380 och att kunna lägga till en andra avgång till Frankfurt förbättrar ytterligare reseupplevelsen på denna linje och ger fler A380 till A380-anslutningar till populära destinationer runt om i världen via vårt toppmoderna nav i Dubai.
Emirates dagliga avgångar mellan Dubai och Melbourne, via Singapore, har visat sig vara väldigt populära bland våra resenärer och vi är glada att kunna erbjuda ytterligare kapacitet genom att uppgradera flygplanet till vårt flaggskepp A380.