Emirates lanserar världens första A380 med två klasser

Emirates premiärvisar sin första två-klass-konfigurerade A380 under Dubai Airshow den här veckan. Flygplanet är nummer 68 i Emirates flotta och den levererades direkt från Airbus i Hamburg Finkenwerder till utställningen. Klicka här för att se flygplanets jungfrufärd till Dubai.

Besökarna på Dubai Airshow är bland de allra första gästerna som kan kliva ombord på den nya dubbeldäckaren. Planet kommer den 1 december att sättas i trafik från Köpenhamn, som blir Nordens första destination för superjumbon.

HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ordförande och VD, Emirates Airline & Group, säger:

-  Dubai Airshow har vuxit och blivit en viktig händelse inom flygindustrin. Det passar därför mycket bra att i år visa upp flygplan som förkroppsligar Emirates tillväxt som globalt flygbolag men som även möjliggör vårt fokus att möta framtidens efterfrågan på högutbildade och professionella piloter.

Köper 27 jetplan för utbildning

Under Dubai Airshow visar Emirates också sina nyförvärvade jetplan Cirrus SR 22 och Embraer Phenom 100, som Emirates Flight Training Academy kommer att använda sig av. Flygbolaget har satsat mycket på att bygga upp sin flygakademi för att ta itu med det växande globala behovet av piloter, och har nyligen tecknat avtal med Cirrus och Embraer för att beställa 27 nya flygplan till sin kadettutbildning. Ordern omfattar 22 enkolviga Cirrus SR22’s och fem twin-jet Embraer Phenom 100E, till ett listprisvärde av mer än 339 miljoner kronor (39 miljoner US dollar).

Dragplåstret under Dubai Airshow förväntas bli Emirates första två-klass-konfigurerade A380, som har 58 helt fällbara fåtöljer i Business Class och 557 rymliga säten i Economy Class, liksom Emirates prisbelönta lounge ombord. Den senaste versionen av Emirates A380 har en av flygindustrins bredaste individuella tv-skärmar i ekonomiklass, 33,7 cm bred.

Emirates var det första flygbolaget som beställde A380 och är idag den största operatören av flygplansmodellen med nästan 47 miljoner passagerare fram till idag. Emirates A380 flyger just nu till 34 destinationer runt om i världen från Dubai. Flygbolaget har för närvarande 68 A380 i tjänst och ytterligare 72 på order.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 149 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 242 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 68 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 266 nya flygplan, till ett värde av mer än 128 miljarder US dollar.

Citat