Emirates leder premiumsegmentet

Emirates, som nyligen fick sin 50:e A380, är världens ledande flygbolag i premiumsegmentet första och businessklass.

Enligt organisationen OAG (Official Airline Guide) är Emirates det flygbolag som har störst premiumkapacitet räknat i tillgängliga säten per kilometer. Detta beror främst på Emirates satsning på en stor flotta av långdistansflyg, med i snitt 191 000 tillgängliga premiumplatser varje vecka.

Den 9 juli fick flygbolaget sin 50:e A380, konfigurerad med 90 förstaklass-sviter och business-klassfåtöljer. Över 27,5 miljoner passagerare har flugit med Emirates A380 sedan 2008 och flygplanstypen är fortfarande en av de mest populära i världen. Den karakteristiska dubbeldäckaren representerar inte bara en ny generation flygplan utan bjuder också på en nyskapande industristandard för upplevelsen ombord.

”Emirates A380 har flera innovativa och ikoniska produkter ombord, så som en dusch&spa-avdelning, loungebar och privata sviter i Första klass”, säger Tim Clark, VD på Emirates Airline.

”Vi hade en klar vision med A380:n när vi lade vår första order. Samtidigt såg vi oerhörda möjligheter att ta flygupplevelsen till helt nya nivåer. Vi har lagt ner tusentals timmar och jobbat i nära samarbete med parisbaserade Jacques Pierrejean Design Studios för att skapa våra kabin-interiörer. Våra ansträngningar betalade sig och nu älskar våra kunder att flyga A380”.

Emirates A380-program skapar jobb

Flygbolagets A380-program skapar och stödjer tillverkningsföretag över hela världen. Diehl Comfort Modules, baserade i Tyskland, AIM Aviation, England och B/E Aerospace, USA, är samtliga involverade i Emirates produktionskedja av A380-produkterna.

Dusch-spaavdelningen har blivit en populär premiumupplevelse och används av mer än 80 % av långdistanspassagerarna. Det tog två år för Diehl Comfort Modules att designa dusch-spat, och cirka 8 000 timmar för utveckling och certifiering. Bara att tillverka en dusch-enhet tar uppemot 2 500 timmar. Se Diehl Comfort Modules prata om sin del vid skapandet av Dusch spat här.

AIM Aviation, tillverkar för närvarande Emirates 54:e loungebar. I den unika loungen har man använt material som bland annat består av upplyst vit Onyx och svart Galaxy-granit. Här berättar AIM Aviation om skapandet av ombordloungen.

Emirates omdefinierade Förstaklass-upplevelsen när de 2003 lanserade de första privata sviterna på sina reguljära flyg. 80 ingenjörer arbetade med designen, utvecklingen och produktionen, som hittills har resulterat i 770 sviter. Idag har B/E Aerospace 35 sviter i produktion. Se företaget berätta om hur man bygger sviterna här

Emirates fortsätter att satsa på Förstaklass-produkterna. Det senaste året har flygbolagets kapacitet i Första klass vuxit med 6 % globalt medan passagerartrafiken i Första klass har ökat med 8 %, vilket tyder på att premiumprodukten är populär. I flygbolagets nätverk är efterfrågan på Förstaklass-platser hög, speciellt på rutter till Europa, Afrika och Mellanöstern där bokningsfaktorn ligger på över 70 %.

Nu ligger Emirates i startgroparna för att utveckla ett sovrumskoncept i Första klass på sina flottor av nya A380 och Boeing 777. Kunderna kan förvänta sig helt slutna rum och alla detaljer och bekvämligheter som är typiska för lyxhotell och yachter, inklusive rumsservice.

Emirates driver världens största flotta av A380, med 50 i drift och ytterligare 90 i väntan på leverans. Flygbolaget har också världens största flotta av Boeing 777 med 139 i tjänst och ytterligare 205 i orderboken.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 50 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar