• Emirates/

Emirates och Etihad utökar interliningprogram för att främja turism i Förenade Arabemiraten

Emirates Airline och Etihad Airways har undertecknat ett samarbetsavtal för att ge resenärer ytterligare alternativ vid besök till Förenade Arabemiraten. Avtalet mellan de två flygbolagen syftar till att öka turismen till Förenade Arabemiraten från viktiga marknader. Genom att erbjuda resenärer möjligheten att besöka flera resmål under en och samma resa hoppas flygbolagen kunna locka fler besökare till regionen.

I sommar kommer kunder hos båda flygbolagen att kunna köpa biljetter för att flyga till Dubai eller till Abu Dhabi med en enkel och smidig returresa via den andra flygplatsen. Detta ger resenärer flexibilitet och möjlighet att utforska flera destinationer under sin vistelse i Förenade Arabemiraten.

Det nya avtalet mellan flygbolagen innebär också bekväm bagageincheckning för alla resenärer vilket gör resan smidigare och mer bekväm för resenärerna. Detta är en förändring som kommer att göra det enklare för besökare att utforska Förenade Arabemiraten på ett smidigare sätt.

I de inledande faserna av partnerskapet kommer varje flygbolag att fokusera på att locka besökare genom att utveckla inkommande interline-trafik från utvalda punkter i Europa och Kina. Det så kallade open jaw-arrangemanget kommer att göra det möjligt för besökare att utforska Abu Dhabi, Dubai eller något annat emirat genom att slippa flyga hem via sin ankomstflygplats. Kunder som reser till Förenade Arabemiraten har också möjlighet att boka multi-city flights, med valet att resa från en stad på båda flygbolagens nätverk och bekvämt återvända till en annan punkt som betjänas av antingen Emirates eller Etihad.

–  Vi är glada över att samarbeta med Etihad Airways igen, för att låta varje flygbolag erbjuda en ny serie sömlösa resmöjligheter till och från Förenade Arabemiraten. Emirates och Etihad utnyttjar sina styrkor för att expandera kunderbjudanden och öka turismen i Förenade Arabemiraten, säger Sir Tim Clark, President på Emirates.

–  Det är glädjande att kunna jobba tillsammans med Emirates i vårt gemensamma uppdrag att stödja inkommande turism till Förenade Arabemiraten och underlätta resor till våra livliga städer. Vi lovar att leverera en exceptionell flygupplevelse oavsett om de flyger med Etihad eller Emirates, säger Antonoaldo Neves, Chief Executive Officer på Etihad.

Det utökade partnerskapet bygger på båda flygbolagens engagemang att främja turism och förbättra Förenade Arabemiratens position som en global destination. Turism är en av de viktigaste pelarna i landets ekonomi och förväntas bidra med 5,4 procent av nationens totala BNP, motsvarande 31,6 miljarder dollar och leda till 1 miljon arbetstillfällen år 2027*.

Detta är andra gången flygbolagen har ingått ett samarbete. 2018 undertecknade Emirates Group Security och Etihad Aviation Group (EAG) ett memorandum om förståelse (MoU) för att stärka luftfartssäkerheten, inklusive delning av information inom operativa områden både inom och utanför Förenade Arabemiraten. Förra året undertecknade Emirates ett MoU med Abu Dhabis avdelning för kultur och turism för att öka antalet turister till huvudstaden från nyckelmarknader över flygbolagets globala nätverk.

Biljetter kan bokas på www.emirates.com, www.etihad.com, via resebyråer online och resebyråer.

*Enligt siffror från Emirates Tourism Council

Spotlight PR
E-mail: emiratesprsweden@spotlightcom.se

Historien om Emirates började 1985 när vi startade verksamheten med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flygplan, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskinerna. Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer, vårt branschledande underhållningssystem ombord, mat med doft och smak av olika destinationer samt service i världsklass.