Emirates och Jetstar inleder samarbete

Flygbolagen Emirates och Jetstar inleder samarbete både genom codeshare och mellan lojalitetsprogrammen. Det betyder bland annat att resenärer med Emirates får tillgång till en rad nya destinationer i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien samtidigt som de tjänar Skywards-miles när de flyger med Jetstar.

Samarbetet med Jetstar ger Emirates kunder omedelbar tillgång till 27 nya rutter i Australien, Nya Zeeland och Sydostasien och sex nya destinationer från Dubai, däribland Bali i Indonesien, Uluru/Ayers Rock, Hamilton Island och Byron Bay i Australien, Dunedin i Nya Zeeland och Siem Reap i Kambodja. Samtidigt får medlemmarna i Emirates lojalitetsprogram Skywards möjlighet att köpa resor med sina Miles på Jetstarrutter, från så få Miles som 7 025.

-          Det nya samarbetet skapar en rad fördelar för våra passagerare, t.ex. tillgång till en rad flygförbindelser som inte finns i Emirates nätverk i dag, däribland flera populära turistresmål, inte minst i Australien, säger Adnan Kazim, Emirates Divisional Senior Vice President, Planning, Aeropolitical & Industry Affairs. Det ger också utökade möjligheter för Skywards-medlemmarna att använda sina intjänade Miles.

Codeshareavtalet omfattar sju inrikesdestinationer i Australien, som läggs till de 50 destinationer som Emirates codeshare med Qantas redan innefattar. Därtill kommer sex nya rutter mellan Australien och Nya Zeeland, fyra inrikesrutter i Nya Zeeland och tio internationella linjer från Singapore till Indonesien, Kambodja, Vietnam, Malaysia, Thailand och Hong Kong.

Emirateskunder som reser med Jetstar kommer att erhålla samma service och få samma urval av mat och dryck som ombord på Emirates. Även bagagevillkoren blir desamma som med Emirates.

Avtalet gäller omgående och de samordnade resorna säljs från och med nu. Första resedatum är den 6 april. Passagerare som byter till Jetstarflygningar får sina boardingkort vid incheckning på utgångsflygplatsen från samma datum.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 134 destinationer i 76 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 44 av branschens modernaste A380. Därutöver har Emirates lagt order på ytterligare 191 flygplan, till ett värde av mer än 46 miljarder kr.

För mer information besök www.emirates.com