Emirates öppnar A380-linje till Zürich

Med den nya A380-linjen till Zürich i Schweiz trafikerar Emirates nu hela 25 destinationer med världens största och modernaste passagerarflygplan. Jungfruflygningen till alplandets finanshuvudstad hade över 500 personer ombord och kapten var den schweiziske Emiratespiloten Daniel Wyss.

Att Emirates A380 blir en daglig besökare i Zürich välkomnades av René Huber, borgmästaren i Kloten, där flygplatsen är belägen, och av flygplatschefen Stefan Conrad, som tog emot gästerna under ledning av Thierry Aucoc, Emirates SVP Commercial operation för Europa.

-       Med A380:an ökar vi kapaciteten till Zürich med över 20 procent, med 163 passagerare, sa Thierry Aucoc. Det behövs, för sedan starten av linjen år 1992 har vi flugit 3,4 miljoner passagerare mellan städerna. Totalt har Emirates hittills flugit hela 21,8 miljoner personer till städer över hela världen med Airbus A380. Nu finns 44 sådana maskiner i flottan och många fler är på väg.

”Emirates beslut att sätta in A380 på en av de två dagliga flygningarna till Zürich utgör ett tydligt bevis på den växande efterfrågan som finns efter bolagets tjänster samtidigt som det är ett bevis på bolagets engagemang på marknaden”, underströk Stefan Conrad.

Emirates har världens största flotta av Airbus A380.

Bild: Kapten Daniel Wyss (t.v) och Förstestyrman Ahmad Ali Naqib (t.h) i cockpit före jungfrufärden med A380 mellan Dubai och Zürich.

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 134 destinationer i 76 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 44 av branschens modernaste A380. Därutöver har Emirates lagt order på ytterligare 191 flygplan, till ett värde av mer än 46 miljarder kr.

För mer information besök www.emirates.com