Emirates presenterar årsresultatet för 2017

Emirates Group slår rekord och redovisar för 30:e året i rad en vinst på 4,1 miljarder AED (1,1 miljarder USD).

•  Stadig tillväxt i linje med en ökad kapacitet har för första gången genererat i rekordintäkter på över 100 miljarder AED (27,2 miljarder USD)
  •  Stärkt likviditet på 25,4 miljarder AED (6,9 miljarder USD)
  •  Deklarerar en utdelning på två miljarder AED (545 miljoner USD) till Dubais Investment Corporation

Emirates förbättrar förra årets resultat med 124 procent och redovisar en vinst på 2,8 miljarder AED (762 miljoner USD).

•  Flygkapaciteten överstiger 61 miljarder AKTM, med en addering av nio nya flygplan till flottan
  •  Intäkterna ökar med nio procent till 92,3 miljarder AED (25,2 miljarder USD)

dnata redovisar en vinst på 1,3 miljarder AED (359 miljoner USD) vilket är den högsta någonsin.

•  Rekordintäkter på 13,1 miljarder AED (3,6 miljarder USD) speglar expansionen där internationell verksamhet nu står för 68 procent av intäkterna
  •  Ökad globala närvaro med förvärv i Nord- och Sydamerika, med nya faciliteter och ökad servicekapacitet på flygplatserna.

- Vi bemöter alltid nya utmaningar positivt och det här året var inget undantag. För 30:e året i rad levererade Emirates och dnata resultat med vinst, med tillväxt i hela verksamheten och fortsatta investeringar i infrastrukturen som cementerar framtidens framgång, säger hans höghet Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman och Chief Executive på Emirates Airline och Group.

För mer information, vänligen klicka här.

Max Hansen, Spotlight PR. Telefon: 0720367004, E-mail: max.hansen@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2018 utnämndes Emirates till bästa interkontinentala flygbolag på Grand Travel Awards. Emirates flyger till 159 destinationer i 85 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 268 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 103 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 261 nya flygplan, till ett värde av mer än 106 miljarder US dollar.