Emirates presenterar årsresultatet för 2018

Emirates Group redovisar en vinst på 2,3 miljarder AED (631 miljoner USD) för 2018.

• Stark tillväxt har genererat en rekordhög omsättning på 109 miljarder AED (29,8 miljarder USD).
  • Likviditet på 22,2 miljarder AED (6,0 miljarder USD).
  • Aviserar en utdelning på 500 miljoner AED (136 miljoner USD) till Dubais Investment Corporation.

Emirates redovisar en vinst på 871 miljoner AED (237 miljoner USD), vilket är en minskning med 69 procent jämfört med i fjol.

• Omsättningen ökar med 6 procent till 97,9 miljarder AED (26,7 miljarder USD), tack vare stabil frakt- och passagerartillväxt.
  • Flygkapaciteten överstiger 63 miljarder AKTM, med en addering av två nya flygplan till flottan.

dnata gör en rekordvinst på 1,4 miljarder AED (394 miljoner USD), inkluderat en engångsintäkt på 321 miljoner AED (88 miljoner USD) från försäljningen av innehavet i Hogg Robinson Group (HRG).

• Omsättningen ökar med 10 procent till 14,4 miljarder AED (3,9 miljarder USD), vilket speglar en fortsatt tillväxt där den internationella verksamheten nu står för 70 procent av omsättningen.
  • Ökad global närvaro genom förvärvet av Qantas cateringverksamhet i Australien och 121 Inflights motsvarande verksamhet i Nord- och Sydamerika, med nya faciliteter och ökad servicekapacitet i deras respektive flygplats-, catering- och reseserviceverksamhet.

- Det senaste året har varit tufft, och resultatet var inte lika starkt som vi hade hoppats på. Högre oljepriser och den stärkta dollarn urholkade resultatet, samtidigt som konkurrensen på våra nyckelmarknader hårdnade. Den ökade globala efterfrågan på flygfrakt under föregående år verkar ha bromsat in och vi såg också att efterfrågan på resor minskade, särskilt i vår region (mellanöstern), vilket påverkat både dnata och Emirates. Alla konjunkturcykler är olika och vi fortsätter att arbeta hårt och effektivt för att tackla utmaningarna och ta vara på möjligheterna. För 31:a året i rad redovisade Emirates och dnata resultat med vinst, med tillväxt i hela verksamheten och fortsatta investeringar i infrastrukturen som cementerar framtidens framgång, säger hans höghet Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, Chairman och Chief Executive på Emirates Airline och Group.

För hela pressmeddelandet, vänligen klicka här: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-group-announces-2018-19-results.

Alice Käck, Spotlight PR. Telefon: 073-610 25 54, E-mail: alice.kack@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 158 destinationer i 86 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 273 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 109 av branschens modernaste Airbus A380.