Emirates presenterar årsresultatet för 2019–20

Emirates Group redovisar en vinst för 32:a året i följd på 1,7 miljarder AED (456 miljoner USD) för 2019-2020.

• Omsättningen på 104 miljarder AED (28,3 miljarder USD) är påverkad av Dubai International Airport (DXB) landningsbanestängning i Q1 och COVID-19-pandemin under Q4.
  • Stänger året med stabil kassabehållning på 25,6 miljarder AED (7,0 miljarder USD).

Emirates redovisar en vinst på 1,1 miljarder AED (288 miljoner USD) vilket innebär 21 procent ökning från föregående år.

• Omsättningen minskade med 6 procent till 92,0 miljarder AED (25,1 miljarder USD) och påverkades av den 45 dagars planerade stängningen av landningsbanan för DXB och tillfälliga avstängningar av passagerarflyg i mars.
  • Flygkapaciteten minskade till 59 miljarder ATKM med oförändrad storlek på flottan.

dnata redovisar en vinst på 618 miljoner AED (168 miljoner USD), som inkluderar en engångsintäkt på 216 miljoner AED (59 miljoner USD) från försäljningen av andelar i ett IT-företag, Accelya.

• Omsättning ökar med 2 procent till 14,8 miljarder AED (4,0 miljarder USD), vilket återspeglar tillväxten med internationell verksamhet som står för 72 procent av intäkterna.
  • Resultatet påverkas av: nedskrivning av goodwill (främst inom resor) på 164 miljoner AED (45 miljoner USD), avskrivningar på grund av Thomas Cook-misslyckande (Travel & Catering) på 96 miljoner AED (26 miljoner USD) och påverkan av COVID-19 (över alla affärsområden) 274 miljoner AED (75 miljoner USD)
  • Utökar globala fotavtrycket med tillägg av nya anläggningar och servicefunktioner inom flygplatsverksamheten och cateringavdelningar.

För hela pressmeddelandet, vänligen klicka här: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-group-announces-2019-20-results/

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 158 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 271 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 114 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 214 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.