Emirates presenterar halvårsresultatet för 2021– 2022

Emirates Group presenterar idag sitt halvårsresultat för det brutna räkenskapsåret 2021–2022 som visar på ett förbättrat resultat med 81 procent, jämfört med samma period föregående år.

Bolaget rapporterar en omsättning på 24,7 miljarder AED, motsvarande 6,7 miljarder USD, för det första halvåret 2021–2022 (13,7 miljarder AED/3,7 miljarder USD). Den starka återhämtningen beror på lättade reserestriktioner runtom i världen och en ökad efterfrågan på flygresor i takt med att länder introducerat vaccinationsprogram mot covid-19.

Emirates rapporterar en förlust på 5,7 miljarder AED för halvåret 2021-2022, motsvarande 1,6 miljarder USD. Det är en väsentlig förbättring jämfört med förlusten på 14,1 miljarder AED (3,8 miljarder USD) under samma period förra året. Bolaget redovisar också ett rörelseresultat, EBITDA, på 5,6 miljarder AED (1,5 miljarder USD), vilket är en dramatisk förbättring från föregående år och belyser företagets återgång till operativ lönsamhet.

Dubai National Air Travel Agency, Emirates leverantör av flygplatstjänster, rapporterar en vinst på 85 miljoner AED (23 miljoner USD), vilket är en stor återhämtning från förra årets förlust på 1,5 miljarder AED (396 miljoner USD). Omsättningen ökade med 55 procent till 3,7 miljarder AED (1 miljard USD), vilket speglar den ökade efterfrågan på flygresor vid lättade restriktioner.

– Vår förmåga att ta oss igenom den tuffaste perioden hittills i vår historia kan tillskrivas Emirates och dnatas starka varumärken, högkvalitativa produkter och tjänster, innovationsförmåga och våra fantastiska medarbetare. Vi avser att fortsätta investera i dessa kärnområden för att ta vår verksamhet framåt och samtidigt fortsätta utveckla de digitala processer som vi har implementerat under de senaste månaderna, säger HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ordförande och VD på Emirates Airline & Group.

Genom bolagets Dubai-hub agerade Emirates snabbt när resebegränsningarna lyftes. Bland annat lanserade bolaget Miami som ny destination och inledde ett samarbete med Airlink, Aeromar, Azul, Cemair och South African Airways för att utöka anslutningsmöjligheterna.

Emirates introducerade också initiativ som har förbättrat reseupplevelsen, ökat kundernas förtroende och möjliggjort ett säkert resande. I juni blev Emirates det första flygbolaget att registrera sig för den världsomspännande implementeringen av IATA Travel Pass.

För hela pressmeddelandet, vänligen läs här: https://www.emirates.com/media-centre/emirates-group-announces-half-year-performance-for-2021-22/

Johan Forsberg, Spotlight PR
E-mail: johan.forsberg@spotlightpr.se

Berättelsen om Emirates började 1985 när vi startade verksamhet med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flottor, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskiner i himlen.

Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer över hela världen, branschledande flygunderhållning, regionalt inspirerad mat och service i världsklass.