Emirates redovisar vinst för 26:e året i rad

För 26:e året i rad redovisar Emirates Group vinst och avslutar räkenskapsåret i en stark position, trots ökad konkurrens och den globala ekonomins långsamma återhämtning. Räkenskapsåret som avslutades den 31 mars 2014 markerade också en oöverträffad investeringsnivå i hela koncernen, fortsatt expansion av den globala närvaron och att nya milstolpar har uppnåtts.

Emirates Groups årsrapport för 2013-2014 offentliggör idag att koncernen gjort en vinst på 1,1 miljarder USD, en ökning på 32% från föregående år. Koncernens intäkter uppgick till 23,9 miljarder dollar, en ökning med 13% jämfört med förra årets resultat och koncernens kassabalans var fortsatt stark på 5,2 miljarder USD.

”Att uppnå vinst för 26:e året i rad under ett verksamhetsår med rekordkapacitetsökningar och betydande affärsinvesteringar inom hela koncernen, är ett bevis på styrkan i våra varumärken och vår affärsverksamhet”, säger Shejk Ahmed bin Saeed al Maktoum, ordförande och verkställande direktör i Emirates Airline and Group.

”2013-14 har koncernen sammanlagt investerat över 6 miljarder USD, det högsta beloppet någonsin under ett räkenskapsår. För att vara en hållbar och lönsam verksamhet vet vi att vi måste fortsätta öka mervärdet för våra intressenter, kunder, partners och anställda. För att kunna göra detta behöver vi nya effektiva flygplan, kvalitetsprodukter och tjänster, samt nyskapande anläggningar. Varje investerad krona har noga övervägts mot korta och långsiktiga mål, vare sig det gäller att utöka vår kapacitet, förbättra våra produkter eller att expandera vår verksamhet.”

Koncernen fortsatte också att investera i och expandera sin personalbas, det totala antalet anställda ökade med 11% till över 75.000 sysselsatta av 160 olika nationaliteter, utspridda över de 80 dotterbolag och företag som ingår i koncernen. Intäkten per anställd i flygbolaget ökade med 4% till 0.5 miljoner USD.

”Vi går in i det nya verksamhetsåret med självförtroende och en bra grund för fortsatt lönsamhet genom en stark balansräkning, goda resultat, diversifierad global portfölj och en internationell och kompetent medarbetarstab, säger Shejk Ahmed. Eftersom vi är verksamma i en dynamisk och konkurrensutsatt miljö innebär det att vi måste vara vaksamma, och jobba ännu hårdare för att möta och överträffa våra kunders förväntningar. Med hjälp av vår mångkulturella arbetsstyrka på 75 000 anställda har vi inga tvivel om att vi kommer att ta tillvara på det kommande årets möjligheter.

I likhet med det föregående räkenskapsåret har koncernen gjort en utdelning på 280 miljoner USD till ägarna.

Emirates resultat

Under 2013-14 ökade Emirates kapaciteten med 5,9 miljarder nyttolastkilometer, den största kapacitetsökningen i flygbolagets historia på bara ett enda år. Totalt landar det på 46,8 miljarder nyttolastkilometer i slutet av räkenskapsåret.

Emirates fick 24 nya flygplan under året, inklusive 16 stycken A380-maskiner, sex Boeing 777-300ER och två Boeing 777F, vilket summerar flottan till 217 flygplan. Flygbolaget är fortfarande världens största operatör av Boeing 777 och A380. Båda flygplanen är bland de mest moderna och effektiva flygplanen på marknaden idag.

Med leverans av nya flygplan, lanserade Emirates nio nya destinationer: Boston, Clark, Conarky, Haneda, Kabul, Kiev, Sialkot, Stockholm och Taipei, samt en ny linje mellan Milano och New York.

För första gången passerade Emirates intäkter 80 miljarder AED, med ett nytt rekord på 82,600 miljoner AED (22,5 miljarder USD). Trots det genomsnittligt fortsatt höga priset på flygbränsle, var det något lägre jämfört med förra året, vilket har bidragit till Emirates framgångar. Emirates bränsleökning ökade med 10% under det gångna året till att nå 8,4 miljarder USD. De totala rörelsekostnaderna ökade med 12%, jämfört med en omsättningsökning på 13% under räkenskapsåret 2012-13.

Flygbolaget lyckades framgångsrikt öka konkurrenstrycket på alla marknader vilket ledde till en vinst på 887 miljoner USD, en ökning med 43% jämfört med förra årets resultat och en hälsosam vinstmarginal på 3,9%.

Med ett rekord på 44,5 miljoner passagerare, upp 13% från föregående år, har Emirates upprätthållit ett passagerarfaktor på 79,4%, samma som i fjolåret. Passagerarlönsamheten var stabilt på 8,3 US cent per passagerarkilometer.

Emirates har också förbättrat sin premiumklassfaktor trots att ekonomisk osäkerhet och tuff konkurrens håller sig kvar på flera marknader. Bokningen av flygstolar i såväl premiumklass som totalt i flygbolagets flaggskepp A380 överglänste det övriga nätverket, vilket understryker populariteten av Emirates och A380 som ett premiumvarumärke och produkt bland passagerarna.

Över 18 miljoner passagerare hade flugit med en Emirates A380 när flygbolaget firade sitt femårsjubileum av A380-verksamheten i augusti 2013. Under 2013-14 introducerade Emirates A380 tjänster till Barcelona, Brisbane, London-Gatwick, Los Angeles, Mauritius och Zürich, vilket gör att 27 är det totala antalet destinationer som betjänas av det populära flaggskepps-flygplanet. Emirates Los Angeles-linje är också världens längsta A380 flygning på 16 timmar och 20 minuter.

Under 2014-15 kan vi se fram emot fem nya passagerarlinjer, som Emirates tidigare annonserat, till Abuja, Bryssel, Chicago, Kano och Oslo.

Emirates SkyCargo har trotsat trenden inom industrin och räkenskapsåret 2013-14 har varit ett starkt år då de för första gången redovisade en omsättning på över 3 miljarder dollar, bolaget nådde 3,1 miljarder USD, en ökning på 9%.

Emirates SkyCargo bidrar med 15% av flygbolagets totala transportintäkter och fortsätter att spela en viktig roll i företagets expanderande verksamhet.

Emirates SkyCargos frakt ökade med 8% till anmärkningsvärda 2,3 miljoner ton trots att den internationella flygfraktsmarknad stått stilla, vilket bevisar dess förmåga att skapa tillväxt i motsats till den industriella normen. Fraktavkastningen minskade med 1%.

Vid utgången av räkenskapsåret har Emirates SkyCargos fraktflotta ökat till 12 flygplan.

Emirates Groups fullständiga årsrapport för 2013-14 - som består av Emirates, Dnata och deras dotterbolag - finns på: www.theemiratesgroup.com/annualreport

Koncernen redovisar 1,1 miljarder USD i vinst; gör största investering någonsin i branschen på 6,0 miljarder USD.

Emirates gör vinst på 887 miljoner USD, och intäkterna ökade med 13% till 22,5 miljarder USD

• Största kapacitetsökning någonsin i flygplanets historia på 5,9 miljarder nyttolastkilometer.

Dnata går med vinst på 226 miljoner USD, och intäkterna ökade med 14% till 2,1 miljarder USD.

• Dnata investerar rekordhöga 232 miljoner USD.

Bild 1: Shejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ordförande och verkställande direktör i Emirates Airline and Group.

Bild 2: Emirates går med vinst, och redovisar den hittills största kapacitetsökningen i flygbolagets historia under räkenskapsåret som slutade den 31 mar 2014.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 47 av branschens modernaste A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus 380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar