Emirates satsar 3,5 miljarder på egen vinproduktion

Flygbolaget Emirates investerar 3,5 miljarder kronor i egen vinproduktion för att kunna servera det bästa vinet till sina passagerare ombord. Flygbolaget har utvecklat ett unikt program, ”Wines Onboard”, för att ta fram de bästa vinerna. 1,2 miljoner flaskor får åldras i Emirates egna vinkällare, vissa kan drickas först 2020.

Idag serverar Emirates över 60 olika viner, champagner och portviner från de bästa vingårdarna i 11 länder, tillgängliga för alla passagerare ombord oavsett vilken klass de reser i.

Flygbolaget har investerat 3,5 miljarder kronor på vinkonceptet som utgör en viktig del av matupplevelsen ombord. Som med all Emirates service, vinlista och planering sker arbetet med minutiös omsorg.

Vin är en upplevelse ombord

Istället för att vara beroende av underleverantörer har Emirates egna experter etablerat relationer med några av världens mest prestigefyllda slott och vingårdar, allt för att kunna handplocka de bästa vinerna till serveringen ombord på planen.

– För oss är vin en upplevelse i sig. Våra kunder vill njuta av vin ombord som om de skulle vara på en finare restaurang. Det handlar inte bara om rött, vitt eller rosé. De är intresserade av var druvan kommer ifrån, årgången, vingården, arvet och så vidare. Det är därför som vi för tio år sedan slutade med den vanliga upphandlingen och beslutade att ta kontroll över vårt eget vin, säger Sir Tim Clark, VD Emirates Airline.

– Vi kunde ha valt den enkla vägen och räknat ut det antal vinflaskor vi behöver per kabinklass för ett år och sedan lagt ut en anbudsförfrågan. Men med den stora omfattningen av vår verksamhet skulle det begränsa vårt urval, eftersom många producenter inte kan leverera de kvantiteter vi behöver eller de kvaliteter som vi kräver. Vi köper hellre de bästa vinerna vi kan få i mindre kvantiteter så att vi kan erbjuda våra kunder fler möjligheter att prova de bästa årgångarna, trots att det kräver betydligt mer arbete i form av logistik att lasta flygplanen, att uppdatera menyer och utbilda vår kabinpersonal.

Långsiktiga investeringar

Emirates har en dynamisk strategi för att köpa vin och ett intensivt program där man försäkrar sig om att få de bästa årgångarna för framtida konsumtion genom att köpa en Primör - ofta redan innan vinerna hälls upp på flaskor och lanseras på marknaden.

Flygbolaget har idag över 1,2 miljoner flaskor vin som åldras i deras egen källare i Bourgogne, Frankrike. Några av dessa årgångar kommer att vara färdiga att serveras först om ett decennium.

– Saken med vin är att varje årgång har en begränsning. Därför vill vi i ett tidigt skede försäkra oss om att vi får den bästa årgången till våra passagerare. Genom åren har vi etablerat en väldigt stark relation med de bästa och mest lovande producenterna i alla de stora vinregionerna. Det öppnar dörrar för oss att kunna välja de bästa vinerna.

– Visst det är en stor investering, men vin och champagne kommer alltid att vara en viktig aspekt för vår service ombord, och därför väljer vi att göra en långsiktig investering. Det är helt enkelt en del av vår noggranna planeringsprocess. Precis som att vi vet hur stor vår flygflotta ska bli och vart planen ska flyga, så vet vi vilka viner som kommer att serveras i varje klass på exakt vilken route om fyra år, säger Sir Tim.

Röda viner utgör grunden

I hjärtat av Emirates källare ligger viner från Bordeaux-regionen i Frankrike, som står för nästan hälften av flygbolagets totala vinportfölj. Med etiketter från Frankrikes mest prestigefyllda vingårdar, såsom Château Lafite, Château Margaux, Château Latour, Château Haut-Brion, och Château Mouton-Rothschild, är Emirates källare en vinkännares dröm.

Emirates urvalskriterier tar inte bara hänsyn till kvalitén på vinet och hur det passar ihop med maten som serveras ombord, utan också hur det sannolikt kommer att reagera på höjden när vinet serveras 35 000 fot upp i luften.

– Våra vinlistor innehåller konsekvent klassiska franska viner, i synnerhet de som är gjorda för att drickas tillsammans med mat. De flesta av dessa årgångar kommer från kända slott som tilltalar våra kunder. De franska röda vinerna är den stabila grunden i våra vinlistor, och därifrån bygger vi ett balanserat urval av regioner och stilar, så att våra kunder alltid kommer att ha ett alternativ av vin som de kan njuta av tillsammans med en måltid, dessert eller för sig själv, säger Sir Tim.

Förutom franska etiketter, erbjuder Emirates också ett spännande urval av Nya Världen-viner från Australien, Nya Zeeland, Kalifornien och andra vinproducerande regioner runt om i världen.

Emirates kunder i Första klass kan förvänta sig Dom Perignon champagne, en av världens ledande årgångschampagner, på nästan varje flygning. Under en begränsad tid har Emirates ett särskilt erbjudande på A380-flyget till San Francisco och Houston under december. Där kommer det att serveras en Dom Perignon 2003 Rosé, som är en helt unik och generös champagne, framställd ur mycket speciella väderförhållanden.

För att ta reda på mer om de fina vinerna, portvinerna och champagnen som kommer att serveras på en viss flygning, kan kunder besöka emirates.se för att se på vinlistorna. Det är bara att knappa in sin flyginformation på sajten http://www.emirates.com/ae/english/flying/dining/wines/inflight-wine.aspx

För mer information och mediekontakter:
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 147 destinationer i 84 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 52 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar.

Citat

För oss är vin en upplevelse i sig. Våra kunder vill njuta av vin ombord som om de skulle vara på en finare restaurang. Det handlar inte bara om rött, vitt eller rosé. De är intresserade av var druvan kommer ifrån, årgången, vingården, arvet och så vidare. Det är därför som vi för tio år sedan slutade med den vanliga upphandlingen och beslutade att ta kontroll över vårt eget vin.
Sir Tim Clark, VD Emirates Airline
Visst det är en stor investering, men vin och champagne kommer alltid att vara en viktig aspekt för vår service ombord, och därför väljer vi att göra en långsiktig investering. Det är helt enkelt en del av vår noggranna planeringsprocess. Precis som att vi vet hur stor vår flygflotta ska bli och vart planen ska flyga, så vet vi vilka viner som kommer att serveras i varje klass på exakt vilken route om fyra år.
Sir Tim Clark, VD Emirates Airline
Våra vinlistor innehåller konsekvent klassiska franska viner, i synnerhet de som är gjorda för att drickas tillsammans med mat. De flesta av dessa årgångar kommer från kända slott som tilltalar våra kunder. De franska röda vinerna är den stabila grunden i våra vinlistor, och därifrån bygger vi ett balanserat urval av regioner och stilar, så att våra kunder alltid kommer att ha ett alternativ av vin som de kan njuta av tillsammans med en måltid, dessert eller för sig själv.