Emirates SkyCargo Årets fraktflygbolag

När årets upplaga av Air Tranport News utmärkelser delades ut erhöll Emirates SkyCargo, flygbolaget Emirates fraktdivision, den prestigefulla titeln Årets fraktflygbolag 2014. Tillsammans med ”The Diamons Award”, som bolaget tilldelades vid Air Cargo World Awards i Los Angeles några dagar tidigare visar detta att Emirates SkyCargo förstärker sin position som ett av världens ledande och mest uppskattade fraktflygbolag.

Bägge utmärkelserna tillhör världens främsta inom flygfraktområdet. ”Årets fraktflygbolag” röstas fram av över 4000 läsare av facktidningen Air Transport News, tillsammans med en internationell expertgrupp och Diamond Awards i gruppen bolag som fraktar över 800 000 ton last årligen baseras på en undersökning av hur fraktbolagen uppfyller alla relevanta effektivitets- och kvalitetskrav och använder sig av senaste teknologi och rön inom viktiga områden.

- Att erhålla dessa två tunga utmärkelser är oerhört glädjande, säger Nabil Sultan, Emirates Divisional Senior Vice President, Cargo. Det visar att kunder och partners uppskattar vårt arbete och att våra satsningar på nya maskiner, ny teknik, nya faciliteter, produktutveckling och utbildning ger resultat. Vårt fokus är inte att vara störst, men bäst.

Tidigare i år utnämndes Emirates SkyCargo till Årets internationella fraktflygbolag av STAT Trade Media Group vid Air Cargo India-utmärkelserna och röstades fram som ”Top Cargo Handling Airline of Cochin 2013”.

Emirates SkyCargo flyger med en flotta bestående av 12 fraktmaskiner, 10 Boeing 777F och 2 Boeing 747-400ERF. Bolaget har sedan 2004 en fraktcentral på Göteborg Landvetters flygplats och fraktar dessutom dagligen last från Stockholm Arlanda. Emirates Sky Cargos fraktnätverk omfattar 46 flygplatser världen över.

Bild: (Från vänster till höger) Nabil Sultan, Emirates Divisional Senior Vice President, Cargo, Steve Prince, Publisher Air Cargo World och Pradeep Kumar, Emirates Senior Vice President Cargo Revenue Optimisation and Systems, vid Air Cargo World Awards i Los Angeles.

För vidare information se www.skycargo.com

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates SkyCargo är Emirates flygfraktdivision. Bolaget följer Emirates principer om högsta möjliga kvalitet inom alla delar av verksamheten och investerar stora resurser i välutbildad och engagerad personal, moderna och effektiva flygplan, den senaste informationsteknologin och den mest avancerade marktjänsten, något som gjort det mycket konkurrenskraftigt i den internationella flygfraktindustrin. Flygbolaget transporterade 2,1 miljoner ton gods över sitt nätverk under verksamhetsåret 2012-13. IATA’s senaste transportstatistik placerar Emirates SkyCargo som nummer ett bland världens reguljära flygfraktbolag när det gäller fraktton per kilometer.

Citat

- Att erhålla dessa två tunga utmärkelser är oerhört glädjande. Det visar att kunder och partners uppskattar vårt arbete och att våra satsningar på nya maskiner, ny teknik, nya faciliteter, produktutveckling och utbildning ger resultat. Vårt fokus är inte att vara störst, men bäst.
Nabil Sultan, Emirates Divisional Senior Vice President, Cargo.