Emirates SkyCargo introducerar Airbus A380-'minifraktfartyg’ charterverksamhet

Emirates SkyCargo har börjat använda sina Airbus A380-flygplan på utvalda fraktcharteroperationer för att transportera brådskande gods över sitt nätverk. Det första dedikerade Emirates A380-”minifraktfartyget” transporterade framgångsrikt medicintekniska produkter mellan Seoul och Amsterdam via Dubai.

I samarbete med Engineering och Flight Operations-teamet inom Emirates har flygfraktföraren optimerat lastkapaciteten på Airbus A380 för att säkert transportera cirka 50 ton gods per flygning.

Emirates SkyCargo har infört särskild lastverksamhet på A380-flygplanet som svar på den ökade efterfrågan på flygfraktkapacitet som krävs för brådskande transport av kritiska varor, inklusive medicinsk utrustning för att bekämpa COVID-19 i regioner som upplever en andra våg av pandemin.

Emirates SkyCargo arbetar med att ytterligare optimera kapaciteten hos sina Airbus A380-flygplan genom åtgärder som säteslastning av gods och har planerat mer dedikerade lastflygningar på flygplan för november månad.

Emirates SkyCargo är en ledande aktör i den globala flygfraktindustrin med ett destinationsnät spritt över sex kontinenter och har fortsatt att introducera innovativa lastlösningar i linje med snabbt utvecklande marknadsförhållanden sedan COVID-19-pandemin startade.

Fraktdivisionen i Emirates erbjuder en mängd olika alternativ för lastkapacitet och anslutning som bäst matchar sina kunders krav. Emirates SkyCargo driver särskilda lastflygningar på sina Boeing 777-F och dess Boeing 777-300ER-flygplan inklusive 14 modifierade Boeing 777-300ER-passagerarflygplan med säten avlägsnade från Economy Class för ytterligare lastvolym.

Genom sin lyhördhet och smidighet har flygfraktföretaget kunnat upprätthålla flödet av viktiga varor och handel över internationella marknader under pandemin, vilket ofta ger en mycket nödvändig hjälplinje till samhällen runt om i världen.

Emirates SkyCargo meddelade nyligen att det skapade världens största EU-GDP-kompatibla airside-hub i Dubai dedikerat för COVID-19-vaccin, med en ledande leverantörskedja för global distribution av ett COVID-19-vaccin. Förutom infrastruktur i världsklass som är lämplig för särskild infrastruktur för förvaring av vaccinet, skulle anläggningen också kunna erbjuda mervärdestjänster såsom omförpackning, återisning och omfördelning av vaccinet. Flygfraktföraren har också inrättat ett team för snabba insatser för att samordna begäran om förflyttning av vaccinet.

Emirates SkyCargo erbjuder för närvarande lastkapacitet på schemalagda flygningar till 135 destinationer över hela världen.

Sami Tahir, Spotlight PR
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se