Emirates SkyCargo startar verksamheten på DWC

Efter månader av produktion, planering och testning öppnade Emirates SkyCargo den första maj fraktverksamheten vid den nybyggda flygplatsen Dubai World Central (DWC) Al Maktoum International Airport.

Den officiella starten inleddes med att Emirates SkyCargo Boeing 777 fraktflyg ankom från London Heathrow med full last på mer än 100 ton gods. I lasten ingick fordon, reservdelar till fartyg, läkemedel, oljefältsutrustning och en flygplansmotor. Viss frakt distribueras i Förenade Arabemiraten, medan annan last transporteras vidare med Emirates passagerarflygplan vid Dubai International Airport (DBX) till olika marknader i Emirates nätverk, bland annat Sydafrika, Kina, Indien och Sydkorea.

Konstruktionen av fas ett av godsterminalen påbörjades i juli förra året, och nu är alltså verksamheten i full gång med 250 anställda på plats. Den nyöppnade terminalen är utrustad med den senaste och mest avancerade tekniken. DWC kommer att hantera 700 000 ton gods per år och sysselsätta 500 anställda när fas två, som är planerad att vara klar i september i år, träder i funktion. Terminalen har potential för ytterligare expansion till att nå hela 1 miljon ton per år.

”Starten av verksamheten vid DWC är en viktig milstolpe för Emirates SkyCargo. Våra team, tillsammans med flera partners och intressenter har arbetat hårt under de senaste månaderna för att slutföra fas ett i projektet. Vi har också genomfört flera tester av beredskapen i varje aspekt av anläggningen och transporten av gods mellan DWC och Dubai International. Allt för att säkerställa en smidig övergång och möta våra kunders förväntningar”, säger Nabil Sultan, Emirates divisions Senior vice president, Cargo.

Nabil tillägger: ”Vi är nöjda med att ha hållit tiden och att allt har gått enligt vår plan. Den nya anläggningen ger oss ytterligare utrymme och kapacitet för att hantera tillväxten av fraktverksamheten med ett modernt och effektivt nav, som ska bidra med 35 procent av Emirates SkyCargos totala intäkter.”

Emirates SkyCargo har för närvarande en flotta på 12 fraktfartyg, 10 Boeing 777 F och två Boeing 747-400 ERF, som trafikerar mer än 50 destinationer runt om i världen. Gods som anländer med fraktflyg kommer att transporteras med lastbilar mellan DWC och Dubai International Airport längs Emirates Road (E-611), som kommer att vara den huvudsakliga korridoren för anslutning av gods mellan frakt- och passagerarflottan. Lastbilsflottan består för närvarande av 47 fordon men kommer att ökas i takt med framtida tillväxt.

Den nyöppnade terminalen är utrustad med den allra senaste tekniken, bland annat ett av världens första helt automatiserade materialhanteringssystem, Quick Dolly Transfer System. Systemet möjliggör snabb överföring av sex containerenheter samtidigt. Utöver detta har ett automatiserat paletthanteringssystem, avancerade lagringssystem, kontor, olika arbetsstationer, moderna kommunikations- och säkerhetssystem, matsalar och andra bekvämligheter installerats. Färskvaru-området har utformats för att hantera cirka 140 000 ton gods per år, med tre stora områden med olika temperatur.

Infrastrukturen i terminalen inkluderar 45 lastbryggor och 80 lastbilsparkeringar, utöver de 12 flygplan som står i direkt anslutning till terminalen.

Infografik: Fakta och siffror om den nya terminalen

Bild 1: Från höger Khalifa Al Zaffin, Executive Chairman Dubai Aviation City Corporation, välkomnar Emirates Divisional Senior Vice President, Cargo, vilket markerar början på Emirates SkyCargos fraktverksamhet vid DWC.

Bild 2: Emirates SkyCargo Boeing 777 frakflyg vid den nya terminalen

Bild 3: Emirates SkyCargo-lastbilar som flyttar gods mellan DWC och Dubai International

Bild 4: En del av interiören i den nya fraktterminalen med temperaturkontrollerade lastutrymmen.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates SkyCargo är Emirates flygfraktdivision. Bolaget följer Emirates principer om högsta möjliga kvalitet inom alla delar av verksamheten och investerar stora resurser i välutbildad och engagerad personal, moderna och effektiva flygplan, den senaste informationsteknologin och den mest avancerade marktjänsten, något som gjort det mycket konkurrenskraftigt i den internationella flygfraktindustrin. Flygbolaget transporterade 2,1 miljoner ton gods över sitt nätverk under verksamhetsåret 2012-13. IATA’s senaste transportstatistik placerar Emirates SkyCargo som nummer ett bland världens reguljära flygfraktbolag när det gäller fraktton per kilometer.

Citat

Nabil Sultan, Emirates divisions Senior vice president, Cargo