Emirates slår nytt rekord – leverans av fyra nya wide bodyplan på samma dag

Idag slår Emirates nytt rekord då fyra nya wide bodyplan levereras på en och samma dag. Dessutom når bolaget en annan ny milstolpe då deras 150:e Boeing 777 läggs till i flottan. Emirates investeringar i en modern flotta ingår i bolagets ständiga strävan efter att ge kunderna den bästa komforten och att med den senaste flygplanstekniken använda de bränslesnålaste flygplanen.

Emirates firar idag sin rekordstora leverans av fyra nya wide bodyflygplan på samma dag, som infriar löftet om att erbjuda passagerare en effektiv och bekväm flygplansflotta. Dagens leverans består av två Boeing 777-300ER, en Boeing 777 Freighter och en Airbus A380.

Emirates är redan världens största flygoperatör av Boeing 777 och även av modellen Airbus A380. Veckans leverans av den ikoniska dubbeldäckaren A380 gör att Emirates totala flotta av flygplansmodellen nu uppgår till 66 stycken. Leveransen av Boeing 777 är i sig en milstolpe då de tillsammans med flottans övriga 147 plan nu uppgår till totalt 150 stycken. År 1996 tog Emirates emot sin allra första Boeing 777 och har sedan dess pensionerat tre av dem. Med en räckvidd av upp till 17,446 kilometer, flyger Emirates Boeing 777 till nästan 100 destinationer över sex kontinenter. Detta gör det i princip möjligt för bolaget att koppla samman två punkter oavsett var de än ligger i världen.

– Airbus A380 och Boeing 777 är två av de mest avancerade, effektiva och rymliga kommersiella flygplanen i luften idag. De är grundpelare i Emirates flotta och ger oss en enorm mångsidighet i vår ruttplanering, men även möjligheten att erbjuda våra kunder de senaste funktionerna och bästa komforten ombord, säger Sir Tim Clark, VD Emirates Airline.

Han fortsätter:
– Våra långvariga åtaganden med de båda flygplansprogrammen fortsätter att skapa jobbmöjligheter och bidra till innovationsutvecklingen hos tillverkare världen över inom flygindustrin, speciellt i USA och Europa. Och vi kommer fortsätta att jobba nära båda tillverkarna för att höja nivån på effektiv operativ drift och att få de senaste produkterna ombord.

De fyra nya planen är värderade till 1,5 miljarder USD och gick igenom service och underhåll innan de blev insatta i den normala trafiken. Jungfrufärden för de två Boeing 777-300ER gick från Dubai till Düsseldorf. Fraktplanet Boeing 777, var schemalagt att flyga direkt från tillverkningen i Seattle, till Hongkong för att hämta 103 000 kg last.

Hittills under 2015 har Emirates tagit emot 14 nya flygplan, nio Airbus A380, fyra Boeing 777-300ER och en Boeing 777 Freighter. Under samma period har flygbolaget pensionerat sju flygplan som bestod av fyra A340-500, två A330-300 samt en Boeing 777-200.

Med dagens leveranser, uppgår Emirates flotta till 238 flygplan med en genomsnittsålder på 6,5 år. Det representerar en av världens yngsta flygflottor i luften. Flygbolaget har ytterligare 270 flygplan på order, till ett värde av 128 miljarder USD. Orderboken inkluderar 46 Boeing 777-300ER, 115 Boeing 777-9X, 35 Boeing 777-8X och 74 stycken Airbus A380.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 149 destinationer i 81 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 238 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 66 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 270 nya flygplan, till ett värde av mer än 128 miljarder US dollar.

Citat

Airbus A380 och Boeing 777 är två av de mest avancerade, effektiva och rymliga kommersiella flygplanen i luften idag. De är grundpelare i Emirates flotta och ger oss en enorm mångsidighet i vår ruttplanering, men även möjligheten att erbjuda våra kunder de senaste funktionerna och bästa komforten ombord.
Sir Tim Clark, VD Emirates Airline
Sir Tim Clark, VD Emirates Airline