Emirates stärker sin Europasatsning på ITB Berlin

Emirates, som nyligen utsetts till det värdefullaste globala flygvarumärket, gör åter en storsatsning på världens ledande resemässa på ITB Berlin för att stärka sin närvaro på den europeiska rese- och flygmarknaden. Det är bolagets största uppvisning på resemarknaden utanför flygbolagets Dubaibas.

Emirates har ställt ut i nästan 20 år på ITB Berlin, som hålls från 5 till 9 mars. Flygbolaget har varit aktiva i det europeiska luftrummet, städer och samhällen sedan 1987 då verksamheten inleddes till London Gatwick följt av Frankfurt. Emirates driver för närvarande passagerar-och frakttjänster till 38 destinationer i 21 länder i Europa och Ryssland.

"Med mer än 10 000 utställare från över 180 länder, samlas världen bokstavligen på ITB Berlin. För Emirates, som knyter samman människor och platser globalt, är evenemanget en perfekt plattform för att visa våra produkter och tjänster och att dela idéer med nya och befintliga handelspartners, kunder och aktörer inom reseindustrin", säger Thierry Antinori, Emirates vice VD och Chief Commercial Officer.

"Vi har närvarande i genomsnitt 118 dagliga flyg i trafik till och från Europa, och Tyskland är vår näst största europeiska marknad. Eftersom internationell luftfart är en av de viktigaste drivkrafterna för ekonomisk tillväxt, vill vi också flyga på Stuttgart och den tyska huvudstaden Berlin. Emirates är stolta över att fa flyglinjer till andra framstående huvudstäder i världen som Washington DC, Peking, Paris, London, Rom och Wien och vi hoppas att kunna flyga direkt till framtida ITB Berlin med Emirates. Vi har starkt tilltro till regionens starka meriter som en lönsam, men otillräckligt trafikerad interkontinental marknad”, tillade Antinori.

Enbart under 2013 transporterade Emirates över 6,3 miljoner passagerare från Europa till populära destinationer som Bangkok, Colombo, Mauritius, Male på Maldiverna och naturligtvis Dubai.

Under det senaste året adderade Emirates åtta nya destinationer till sitt globala nätverk varav två i Europa, och bolaget fick 23 nya flygplan, varav 15 Airbus A380. Vid Dubai Airshow i november 2013 presenterade Emirates den hittills största flygplansordern inom den civila luftfarten med en beställning på 150 Boeing 777X och 50 Airbus A380 flygplan. Den senaste ordern gav Emirates en total fast orderstock på just nu 377 flygplan till ett sammanlagt uppskattat värde av omkring 1 062 miljarder kronor (164 miljarder USD).

Emirates var första flygbolag som beställde det europeiska jätteplanet Airbus A380 och har för närvarande 45 i tjänst och 95 på beställning, avsevärt mer än något annat flygbolag. Emirates flotta av A380 förenar människor och gods genom sin nuvarande trafik till 26 destinationer över hela världen, däribland 98 flighter till nio destinationer i Europa varje vecka. Rutten till München kommer att bli en ren A380-service från den 30 mars, och Gatwick kommer också att ta emot A380 på en av Emirates tre dagliga flyg. Moskva får ytterligare en A380-flight vilket gör det till en ren A380-linje från den 1 augusti. Tidigare i år kom även Zürich och Barcelona med Emirates A380-nätet.

Emirates har varit en viktig strategisk kund i A380-programmet, ett av de största ingenjörsprojekt som någonsin genomförts, och har tecknat 46 procent av den totala efterfrågan i projektet. A380-programmet har skapat 200 000 direkta och indirekta jobb i framförallt Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien.

På ITB Berlin passar Emirates på att rekrytera fler tysktalande kabinmedarbetare som ska bli en del av Emirates framgångssaga och arbeta i den växande flottan av moderna flygplan.

Som en del av flygbolagets totalt 17 500 internationella medarbetare, sysselsätter Emirates nästan 7400 kabinmedarbetare från 42 länder i Europa som talar mer än 28 europeiska språk. Under förra året fick Emirates över 129 000 europeiska ansökningar till jobb som kabinpersonal.

De som besöker Emirates monter på ITB Berlin kommer förutom destinationer, faciliteter och service ombord också att kunna få den senaste informationen om företagets övriga verksamhet, som exempelvis Emirates Holidays, Arabian Adventures och rekrytering.

Bildtexter :

Bild 1 : Emirates i Europa, infographic

Bilder 2/3 : Emirates ställer ut på ITB

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 141 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 44 av branschens modernaste A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus 380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar