Emirates storsatsar på Europatouren i golf

Emirates och Europatouren i golf har ingått avtal om att flygbolaget utökar sin satsning där genom sponsring av ytterligare tio tävlingar till och med slutet av säsongen 2017. En av tävlingarna är den svenska deltävlingen Nordea Masters. Samtidigt får Emirates status som Europatourens officiella flygbolag.

Avtalet offentliggjordes av Nigel Hopkins, Executive Vice President Service Departments på Emirates Group och George O’Grady, VD för Europatouren, under ett möte i London den 17 december.

– Golf är en av världens populäraste sporter, och har som global sponsorplattform varit oerhört framgångsrik för flygbolaget. Emirates utökade satsning är ett naturligt steg för att nå ut till golfentusiaster både i Europa och i övriga världen, fortsätter Nigel Hopkins.

– Sedan första början har det varit en del av Emirates varumärkesstrategi att beröra människor genom sport. Det känns naturligt för oss som flygbolag, som knyter samman världen med alla våra destinationer, att finnas med på prestigefyllda golfturneringar där världens bästa golfare spelar. Vi kommer att fortsätta samarbetet med partners för att gynna sporten och ge alla golfentusiaster fina upplevelser, säger han vidare.

”I förra månaden offentliggjorde vi nyheten att Touren fortsätter med Jumeirah Golf Estates till och med 2017 som en del av ”The Race to Dubai”, säger George O’Grady, som är chef för Europatouren, och Emirates starka engagemang i Touren och det engagemanget var en viktig anledning till det.

”Den utökade investeringen har också givit oss nya möjligheter att stödja turneringarna globalt och utveckla hela vårt internationella arbete även till nya marknader, en strategi som vi delar med Emirates. Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Dubai i 25 år och det utbyggda partnerskapet med Emirates utgör ett nästa steg i utvecklingen.”

En viktig del av det nya avtalet är, att Emirates blir Europatourens officiella, världsomspännande flygbolag. Emirates kommer att lägga till tio nya tävlingar till Europatourens befintliga nio, som kulminerar i den prestigefulla DP World Tour Championship i Dubai. De nya tävlingarna inkluderar BMW PGA Championship, Nordea Masters, D+D Real Czech Masters, Aberdeen Asset Management Scottish Open, Portugal Masters, Italian Open, Joburg Open, South Africa Open Championship, Nelson Mandela Championship och Perth International.

“The Race to Dubai” utgörs av en serie med 48 turneringar inom Europatouren, som äger rum i 26 länder på fem kontinenter. Tävlingen samlar 60 av världens bästa golfare och pågår under fyra säsonger och befäster Emirates engagemang för golf, golfentusiaster och att erbjuda högklassiga golfevenemang på hemmabasen i Dubai.

Emirates varumärke kommer att synas under hela Touren, både på banorna, i media och på digitala plattformar. Bl.a. kommer flygbolaget att ha utställningar i turneringarnas tältbyar.

Under 20 av turneringarna kommer Emirates också att synas genom Europatourens “Virtuella öga”, som är ett animerat, grafiskt system som i realtid visar spelarnas resultat och statistik, som visar flygbilder av banorna, tredimensionella golfbanemodeller och använder ett globalt positioneringssystem för att visa var bollarna befinner sig på banan. ”Ögat” sänds i TV samt på Tourens webbsida och mobilplattform.

Emirates är en av världens ledande sponsorer av större golftävlingar världen över och officiellt flygbolag för 24 turneringar världen över. Utöver de 19 Europatourtävlingarna sponsrar Emirates PGA-tävlingarna Thailand Open, Emirates Australian Open, AustralianPGA Championship, Indonesiens PGA Championship och USA:s Boeing Classic.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 134 destinationer i 76 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 26 av branschens modernas A38. Därutöver har Emirates lagt order på ytterligare 191 flygplan, till ett värde av mer än 46 miljarder kr.

För mer information besök www.emirates.com