Emirates tecknar största flygplansordern

• Beställer 150 Boeing 777X flygplan värda 661 miljarder kronor (99 miljarder USD)
  • Ytterligare 50 inköpsrätter samt 50 Airbus A380 till ett värde av 154 miljarder kronor (23 miljarder US dollar)

Emirates airline har återigen slagit alla rekord för den civila luftfarten med en beställning på 150 Boeing 777X plus 50 optioner på att köpa nya plan samt en order på ytterligare 50 Airbus A380.Totalt är ordern på 200 Boeing- och Airbusplan, exklusive inköpsrätterna, värt uppskattningsvis 661 miljarder kronor enligt listprislistan. Emirates order är den största beställningen av flygplan till den civila luftfarten som någonsin gjorts.

Avtalet undertecknades på söndagen på Dubai Air Show av Hans höghet (HH) Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, ordförande och verkställande direktör i Emirates Airline och Group, med Jim McNerney, Boeing ordförande, VD och koncernchef, och Fabrice Brégier, Airbus VD och koncernchef. Undertecknandet bevittnades av HH Sheikh Mohammed bin Rashid Al-Maktoum, Förenade Arabemiratens vice president, premiärminister och styresman i Dubai.

Emirates order på Boeing 777X är den enskilt största flygplansbeställningen i amerikansk kommersiell luftfarts historia. Köpet omfattar totalt 35 Boeing 777-8xS och 115 Boeing 777-9Xs. Med ordern på ytterligare 50 Airbus A380 och att bolaget redan är den största aktören på denna flygplanstyp cementeras Emirates ställning som den största A380-kunden i världen.

Med de senaste beställningarna, oräknat optionerna på att köpa ytterligare flygplan, uppgår nu Emirates totala orderbok till 385 flygplan, fördelat på 214 Boeing 777, 101 Airbus A380, och 70 modell A350, till ett totalt värde av uppskattningsvis 1 108 miljarder kronor (166 miljarder USD).

"Det vi presenterar idag är ett led i vårt engagemang och vår vision att förena världen genom vårt effektiva flygplatsnav i Mellanöstern. Dagens flygplansorder, där leveranserna av 777X ska komma igång under 2020, kommer att räcka bortom 2025. Vi kan nu byta ut gamla flygplan som är pensionsmässiga och lägga grunden för vår framtida tillväxt”, sade HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al-Maktoum, ordförande och verkställande direktör för Emirates Airline och Group.

"Emirates har från början förstått A380s fördelar i fråga om effektivitet, ekonomi och passagerarkomfort. Det har varit en riktig publikdragare och bidragit till den snabba utvecklingen av Emirates och Dubai som flygplatsnav", säger Fabrice Brégier, Airbus VD och koncernchef .

Emirates köp av Boeing 777X genererar jobb

"I avtalet ingår inköp av 300 GE9X motorer från General Electric som ska driva 150 beställda Boeing 777X flygplan. Dagens historiska order betyder att över 436 000 jobb* i USA flygtillverkningsindustri kan behållas, inte bara på Boeings och GEs anläggningar, utan även hos hundratals andra leverantörer", sade Sheikh Ahmed.

Emirates 777-8X och 777-9X kommer att bli en kombination av två- och treklass konfigurationer, där 777-8X potentiellt kan ta 342 passagerare i tre klasser, och 7779X får sittplatser för över 440 passagerare i 2 klasser.

"Emirates flyger idag mer än var tionde Boeing 777 som har byggts. Det är arbetshästen i vår flotta. 777X ger oss en flygräckvidd jämförbart med 200LRs och 300ER, men med större passagerarkapacitet och potentiellt upp till 18 % högre bränsleeffektivitet", säger Tim Clark, VD för Emirates Airline.

Emirates är redan idag den största operatören av 777 med 131 flygplan i drift, och det enda flygbolag som flyger alla varianter i 777-familjen. Vid Dubai Air Show 2011 beställde Emirates 50 Boeing 777-300ER med option på 20 fler till ett sammanlagt värde av 174 miljarder kronor (26 miljarder USD). Det var då rekord i flygplansorder - den enskilt största med Boeing av alla flygbolag räknat i dollarvärde.

Emirates Airbus A380s

Emirates driver idag världens största flotta av A380s med 39 flygplan i tjänst.

Med sin order på ytterligare 50 A380 idag ökar Emirates totala A380 orderstock till 101 flygplan, till ett värde av över 300 miljarder kronor (45 miljarder USD). Med en kombination av två- och treklasskonfiguration beräknas de första 25 i den senaste A380-ordern att levereras innan första kvartalet 2018.

"A380 fortsätter att vara flaggskeppet i vår flotta", säger Tim Clark, VD för Emirates Airline. "Det är fortfarande ett av de mest effektiva flygplan man kan flyga med idag när det gäller bränsleförbrukning och utsläpp per passagerare. Den här nytecknade ordern kommer att hjälpa oss att både säkra flottans expansion och att byta ut de flygplan som behövs."

Om Emirates Airline

Emirates driver en modern och effektiv flotta med 208 wide-body-flygplan, som sammanför människor och möjligheter över  hela sitt globala nätverk av 137 destinationer i 77 länder . Med basen i Dubai är Emirates ett av världens största flygbolag med internationell flygtrafik, och ett av världens mest erkända varumärken bland flybolag, genomsitt stöd till främsta sport-och kulturevenemang . Med fastlagda order på 200 flygplan som annonserats idag, har Emirates nu en orderbok på 385 flygplan (exklusive optioner och rättigheter till köp) innefattande 101 Airbus A380, 70 Airbus modell A350, 150 Boeing 777X, 61 777-300ER och tre Boeing fraktflyg , till ett värde av mer än 1 108 miljarder kronor (166 miljarder USD).

*(Beräknat med den amerikanska regeringens jobbmultiplikator, varje 1 miljard dollar i amerikansk flygexport ger 5 747 amerikanska jobb).

Video från presskonferensen: http://youtu.be/WzKnbEuKnyQ

Emirates och Boeing bildtext

Från vänster till höger: HH Sheikh Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, kronprins av Dubai , Sheikh Mansour bin Zayed Al Nahyan vice premiärminister UAE och minister för presidentfrågor i UAE, James McNerney , Boeing ordförande , VD och koncernchef, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, UAE vice president, premiärminister och styresman i Dubai , HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ordförande och verkställande direktör , Emirates Airline och Group, Hans Excellens Ali Sharif Amadi Qatar Minister, finansminister och ordförande för Qatar Airways , Akbar Al Baker , CEO Qatar Airways och David Joyce , VD GE Aviation .

Airbus bildtext

Vänster till höger: Hans Höghet Sheikh Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, kronprins av Dubai , Fabrice Brégier , Airbus VD och koncernchef , Tom Enders, VD EADS, Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, UAE Vice president, premiärminister och styresman i Dubai och hans Höghet Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, ordförande och verkställande direktör, Emirates Airline.

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 134 destinationer i 76 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 26 av branschens modernas A38. Därutöver har Emirates lagt order på ytterligare 191 flygplan, till ett värde av mer än 46 miljarder kr.

För mer information besök www.emirates.com