Emirates utökar till 30 destinationer med A380

Frankfurt är nästa destination på Emirates växande lista av Airbus A380-destinationer. Med den tyska flygmetropolen trafikerar flygbolaget nu 30 globala destinationer med jätteflygplanet. Den nya linjen till Frankfurt innebär också att flera nya jobbtillfällen skapas i regionen.

”Vi är stolta över att nu kunna flyga A380 till ett av de viktigaste flygnaven i Europa. Den tyska finansiella huvudstaden fortsätter att vara en viktig knytpunkt för oss. Med vårt flaggskepp A380 kan vi nu möta den växande efterfrågan från passagerare som flyger mellan den ekonomiska regionen i Frankfurt och de framväxande ekonomierna i Asien, Afrika och Mellanöstern, genom vårt flygplatsnav i Dubai. Baserat på vår erfarenhet av A380-linjen till München kommer lanseringen till Frankfurt att leda till positiva effekter för turismen”, säger Thierry Antinori, Emirates Executive Vice President och Chief Commercial.

Emirates växande A380-nätverk innebär att resenärer från Frankfurt som vill besöka destinationer som Mauritius, Mumbai, Bangkok, Peking, Shanghai eller Sydney, nu har chansen att uppleva Emirates bekväma globala långdistansflyg via flygplatsnavet i Dubai.

Över 500 passagerare var med ombord på jungfrufärden med Emirates A380 flyg EK45 mellan Frankfurt och Dubai, ett jumboflyg som har 519 säten, inklusive 14 privata sviter i First Class, 76 full-flat-bäddar i Business Class och 429 bekväma säten i ekonomiklass. Passagerare som reser med Emirates gynnas av en generös bagagevikt på 30 kg i Ekonomiklass, 40 kg i Business Class och 50 kg i First Class.

Frekventa resenärer och passagerare som reser i premiumklasserna får också tillgång till Emirates lounger i Dubai och Frankfurt, som ingår i Emirates globala nätverk av 36 lounger.

Alla passagerare har tillgång till Emirates prisbelönta underhållningssystem Ice med 1800 kanaler med film, TV och spel.

Med den 52:a A380:n i sin flotta är Emirates den största operatören av Airbus superjumbo och flygbolaget har transporterat över 28 miljoner passagerare sen 2008. Emirates är också den största A380-kunden med de 89 flygplan som ska levereras.

Hittills under 2014 har Emirates lanserat nya A380-flighter till Barcelona, London Gatwick, Zürich, Kuwait, Mumbai och Frankfurt. Närmast ska flygbolaget starta A380-tjänster till Dallas Fort Worth den 1 oktober, San Francisco den 1 december och Houston den 3 december.

Snabbfakta om Emirates och Tyskland:

• Emirates flyger 63 veckopassagerarflyg från Tyskland, Hamburg och Düsseldorf med dubbla avgångar dagligen, Frankfurt har tre dagliga avgångar varav en med A380 och München har en dubbel daglig A380-tjänst.

• Vid samtliga fyra tyska flygplatser har Emirates investerat i lounger och München har den största Emirates-loungen i Europa.

• Emirates sysselsätter 175 tyska kabinanställda och 96 tyska piloter.

• Förutom godstransport på reguljära passagerarflyg, bedriver Emirates SkyCargo nio fraktflygningar i veckan från Frankfurt vilket ger en total veckolastkapacitet på nästan 2500 ton från Tyskland. Exporten inkluderar elektronik, bildelar, läkemedel och reservdelar, till marknader i Mellanöstern, Afrika, Asien och Brasilien.

• Det finns ca 1000 tyska företag verksamma i Förenade Arabemiraten, vars affärsförhållande uppskattas till ett värde över 10 miljarder USD.

• Enligt Dubais institution för turism och handel (DTCM) besökte över 230 000 tyskar Dubai under 2013.

Klicka här för att se en video av skapandet av Emirates femtionde A380-flygplan som levererades förra månaden. Samtliga Emirates A380-flyg har inretts och levereras via Airbus anläggning i Hamburg.

Bild 1: Emirates A380 landar i Frankfurt

Bild 2: Från vänster till höger; Dr Stefan Schulte, ordförande i styrelsen för Fraport AG, Thierry Antinori, Emirates vice VD och Chief Commercial Officer och statssekreterare för Europafrågor Mark Weinmeister.

Bild 3: Från vänster till höger; Volker Greiner, Emirates vice VD Nord- och Centraleuropa, ambassadör Mr Al Junaibi, dr Stefan Schulte, ordförande i styrelsen för Fraport AG, Thierry Antinori, Emirates vice VD och Chief Commercial Officer och statssekreterare för Europafrågor Mark Weinmeister och Adnan Kazim, Emirates Divisional Senior Vice President Planning and Aeropolitical and Industry Affairs.

Länk till video: http://www.youtube.com/watch?v=ApKBQn9T60s&list=UUJ6jdm9qTla9Lp3Jf-TPwbg

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, e-mail: elin@comvision.se