Emirates utser Cristiano Ronaldo till global fotbollsambassadör

FIFA’s officiella sponsor Emirates tillkännager idag att Portugals lagkapten Cristiano Ronaldo blir bolagets nya globala ambassadör. Under en presskonferens i Madrid visade flygbolaget sin kampanjvideo med superstjärnan tillsammans med Emirates andra globala ambassadör, Pelé.

De två fotbollsidolerna syns tillsammans med fans i Emirates förstaklass-lounge ombord på en Airbus A380 i den nya digitala kampanjen som lanserades världen över idag. Varje generation fotbollsentusiaster har sin egen hjälte men åsikterna går isär om vem som är den största fotbollsspelaren genom tiderna. Vare sig det är Pelé, Ronaldo eller någon annan så lär debatten gå vidare i sommar när fotbolls-VM drar igång.

Lanseringen av Ronaldo kommer bara 74 dagar innan världens populäraste sportevenemang går av stapeln i Pelés hemland Brasilien. Ronaldo, som två gånger blivit utsedd till årets FIFA-spelare och som spelar för Emirates-sponsrade Real Madrid, ska leda sitt landslag i Sydamerika i sin tredje turnering och hans andra som kapten. Sedan landslagsdebuten 2003 har han spelat över 100 matcher vilket han är den yngste portugis som gjort och samtidigt slagit målrekord.

I januari i år utsågs den trefaldiga VM-segraren Pelé till Emirates första globala ambassadör sedan 2006 då Franz Beckenbauer innehade rollen. Cristiano Ronaldo var det ideala valet vid sidan av Pelé för att fortsätta traditionen att bara jobba med de absolut bästa.

“Både Cristiano och Pelé är välkända världen över. Det är inte enbart för att deras namn och ansikten är synonyma med fotboll på högsta nivå, utan också för deras förmåga att inspirera och koppla ihop människor både på och utanför sportarenan. Varje år är flygbolaget Emirates, som sammanför passioner och människor, involverade i mer än 200 sportevenemang där fans och kunder delar exklusiva upplevelser. Kampanjen återspeglar Emirates filosofi till att göra mer än enbart transportera människor, som att förena dem genom sport och kultur”, säger Boutros Boutros, Emirates Divisional Senior Vice President of Corporate Communications and Brand.

”Cristiano Ronaldo är en ikon för den här generationens fotbollsfans och är ansedd som en av de främsta fotbollsspelarna genom tiderna. Han har slagit flera rekord och fått flera utmärkelser genom sin karriär men ändå fortsätter han att utmana sig själv för att nå nya höjder. Vi är glada över att få jobba med honom, dels för hans inställning och dels för hans förmåga att inspirera fans världen över.”

Som officiell FIFA partner sedan 2006 har Emirates varit involverade i FIFAs damfotbolls-VM, U20- och U17-VM, liksom VM, och nu det kommande världsmästerskapet i Brasilien.

Med dagliga flygningar från Dubai till Rio de Janeiro och São Paulo, väntas Emirates transportera över 18 000 passagerare under den månadslånga turneringen i år. Flygbolaget sammanflätar Brasilien och den sydamerikanska kontinenten med resten av världen och underlättar handel och turism med förbindelser bortom Dubai till Fjärran Östern, Mellanöstern, Australien och Afrika.

Titta på videoklippet genom att följa länken: http://youtu.be/OFbryriZ3is och för mer information besök emirates.com/alltimegreats

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates förenar människor runt om i världen. Flygbolagets omfattande portfölj av internationell sport- och kultursponsring för samman människor och får dem att upptäcka, njuta och dela berikande upplevelser.

Ledande fotbollsklubbar som Arsenal FC, Real Madrid CF, AC Milan, Paris Saint Germain, Hamburger SV, Olympiacos FC och New York Cosmos bär den klassiska sportlogotypen ”Fly Emirates” på sina tröjor. Emirates är officiell FIFA-partner och officiellt flygbolag för det asiatiska fotbollsförbundet och Zain Saudis professionella liga. Emirates engagemang i andra sporter omfattar Tennis (ATP World Tour, Emirates ATP Rankings, Emirates Airline US Open Series, US Open, French Open), Golf (Emirates Australian Open Championship, DP World Tour Championship), Cricket, Hästkapplöpning, Australian Rules Football, Rugby och Formel 1.

Emirates är även en hängiven anhängare av global konst och kultur. Flygbolaget är stolt sponsor av Sydney och Melbourne Symfoniorkester och San Francisco Symphony och framstående världsevenemang som Dubai Internationella filmfestival, Emirates Airline Festival of Literature och Emirates Airline Dubai Jazz Festival.

Citat

Både Cristiano och Pelé är välkända världen över. Det är inte enbart för att deras namn och ansikten är synonyma med fotboll på högsta nivå, utan också för deras förmåga att inspirera och koppla ihop människor både på och utanför sportarenan. Varje år är flygbolaget Emirates, som sammanför passioner och människor, involverade i mer än 200 sportevenemang där fans och kunder delar exklusiva upplevelser. Kampanjen återspeglar Emirates filosofi till att göra mer än enbart transportera människor, som att förena dem genom sport och kultur.