Emirates varumärke ökar för fjärde året – världens mest värdefulla flygbolag

Emirates är nu ett av världens 200 största varumärken, enligt rapporten Brand Finance Global 500 2015 som släpptes den här veckan. För fjärde året i rad klättrar Emirates stadigt uppåt i rankingen över de 500 mest värdefulla varumärkena i världen, senaste året med 38 platser till nummer 196.

Flygbolaget menar att framgången beror på det starka engagemanget för produkten och en förstklassig service, samt att man investerat i sitt varumärke. Emirates själva gör uppskattningen att varumärkets värde har vuxit mer än 21%, från 46 miljarder kronor till 55,5 miljarder kronor. Flygbolaget behåller också sin ställning sedan lång tid som det mest värdefulla varumärket i Mellanöstern, och det mest värdefulla varumärket bland alla flygbolag.

– Emirates är ett globalt företag som betjänar en global publik, och samtidigt som vi expanderar vår verksamhet måste vi också stärka vårt varumärke. Vår varumärkesstrategi innehåller inte bara marknadsföring och sponsring, utan allt vi gör, inklusive produktinnovation och hur vi levererar våra tjänster. För oss är det våra kunder som är de slutliga domarna och juryn, säger Sir Tim Clark, VD Emirates Airline.

– Att utses till världens mest värdefulla flygbolagsvarumärke är ett stort erkännande för var och en av våra medarbetare, eftersom det är de som lever, andas och levererar Emirates varumärket varje dag i det arbete de gör. Styrkan i Emirates varumärke stärker också de positiva effekter som vi har på vår bransch, och vi kommer att fortsätta att arbeta hårt och investera i vårt varumärke. Vårt mål är att bli ett av världens ledande livsstilsvarumärken, och att göra Emirates namn synonymt med längtan efter resor och upplevelser, säger Sir Tim Clark, VD Emirates Airline.

David Haigh, VD för Brand Finance kommenterar:
– Emirates förblir flaggskeppet bland Mellanösterns flygbolagsvarumärken. Med 55,5 miljarder kronor i varumärkesvärde är det både regionens mest värdefulla varumärke och världens mest värdefulla flygbolag. Dess omfattande idrottssponsring och globala linjenät gör det berömt världen över. Men det är Emirates exceptionella service och tillförlitlighet som verkligen skapar styrkan i varumärket.

2014 slog Emirates också ett nytt rekord genom att lansera 10 nya A380-linjer, vilket utökade nätverket till över 145 destinationer, från Guangzhou till Buenos Aires, och över sex kontinenter. Därutöver ökade Emirates antalet flighter på 20 befintliga destinationer, vilket ökade valmöjligheterna för bolagets kunder. Under 2015 gör flygbolaget i genomsnitt 3 500 flygningar per vecka, vilket är en ökning av antalet städer och kombinationer som flygbolaget erbjuder sina fritids-, affärs- och fraktkunder i hela sitt globala nätverk. För att kunna serva alla dessa flyglinjer växte flottan dessutom kraftigt till över 230 flygplan, med leveransen av företagets hittills största order av Airbus A380 och Boeing 777-300ER, under 2013 och 2014.

Även om investeringar i avancerad teknik är avgörande för varje varumärkes framgång i en konkurrensutsatt global miljö, menar Emirates att kundens resa spelar en betydande roll. Med sin varumärkesplattform "Hello Tomorrow", skapar Emirates möjligheter som binder samman människor och kulturer genom relevanta och meningsfulla upplevelser, bland annat genom sin portfölj av sponsorpartnerskap. Dessa bidrar i sin tur till en positiv varumärkesuppfattning, medvetenhet och samhörighet.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 148 destinationer i 83 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 232 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 58 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 283 nya flygplan, till ett värde av mer än 138 miljarder US dollar.

Citat

Emirates är ett globalt företag som betjänar en global publik, och samtidigt som vi expanderar vår verksamhet måste vi också stärka vårt varumärke. Vår varumärkesstrategi innehåller inte bara marknadsföring och sponsring, utan allt vi gör, inklusive produktinnovation och hur vi levererar våra tjänster. För oss är det våra kunder som är de slutliga domarna och juryn.
Sir Tim Clark, VD Emirates Airline
Att utses till världens mest värdefulla flygbolagsvarumärke är ett stort erkännande för var och en av våra medarbetare, eftersom det är de som lever, andas och levererar Emirates varumärket varje dag i det arbete de gör. Styrkan i Emirates varumärke stärker också de positiva effekter som vi har på vår bransch, och vi kommer att fortsätta att arbeta hårt och investera i vårt varumärke. Vårt mål är att bli ett av världens ledande livsstilsvarumärken, och att göra Emirates namn synonymt med längtan efter resor och upplevelser.
Sir Tim Clark, VD Emirates Airline
David Haigh, vd för Brand Finance