Hit vill svenskarna helst åka på en romantisk semester

Snart är det dags för den mest romantiska dagen på året – alla hjärtans dag. Emirates har genom Sifo tagit reda på var svenskarna helst tillbringar sin semester i romantikens tecken. Maldiverna, Nya Zeeland och Seychellerna toppar listan.

När svenskarna fick svara på vilket resmål de allra helst skulle vilja besöka för en romantisk resa med sin partner uppgav drygt var tredje (34 %) Maldiverna. På andra plats hamnade Nya Zeeland (25 %) tätt följt av Seychellerna (24 %). Mauritius (22 %) och Australien (15 %) fyller ut topp fem-listan. Det visar en Sifo-undersökning på uppdrag av Emirates.

- Att varma destinationer hamnar högst upp är inget som förvånar under dessa kalla vintertider. Det kan också kännas lite extra romantiskt att åka iväg lite längre för att få kvalitetstiden som vardagen oftast inte tillåter, säger Björn Ekegren, Sverigechef på Emirates.

Svenskarnas favoritaktiviteter under en semester med sin partner är att äta romantiska middagar (42%), åka på sightseeing (39%) eller gå på långa promenader (36%). Att dansa/klubba (2 %), sova (5 %) eller stanna i sängen (6 %) lockar minst.

Emirates vill skapa en minnesvärd reseupplevelse för sina kunder på alla hjärtans dag. Mellan den 13–15 februari kommer flygbolaget att servera 40 unika desserter och sötsaker med alla hjärtans dag-tema ombord och i de flesta av sina lounger över sex kontinenter.

Från undersökningen:

Svenskarnas topp 5-lista: Mest romantiska resmålen

1. Maldiverna
  2. Nya Zeeland
  3. Seychellerna
  4. Mauritius
  5. Australien

Vad föredrar du att göra på en resa med din partner?

Äta romantiska middagar 42%
Åka på sightseeing 39%
Gå långa promenader 36%
Prata 20%
Läsa böcker 12%
Umgås med andra människor 10%
Sporta/träna 9%
Shoppa 8%
Stanna i sängen 6%
Sova 5%
Dansa/klubba 2%

Annat 9%
Jag har ingen partner 16%
Jag föredrar inte att resa med min partner 0%

Sami Tahir, Spotlight PR.
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. 2016 utnämndes Emirates till världens bästa flygbolag av SkyTrax. Emirates flyger till 158 destinationer i 84 länder över sex kontinenter. Emirates flyger med 271 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 114 av branschens modernaste Airbus A380. Totalt har Emirates en order på 214 nya flygplan, till ett värde av mer än 100 miljarder US dollar.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 26–29 augusti 2019.
Totalt intervjuades 1082 personer i åldern 16–79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.