Immuniseringssatsningen startar idag för arbetskraften i Förenta Arabemiraten

Emirates Group lanserade idag ett vaccinationsprogram COVID-19 för sin omfattande arbetskraft baserad i Förenta Arabemiraten i samordning med Dubai Health Authority och Ministry of Health and Prevention.

Vaccineringen började i morse, med prioritet på flygstyrka i frontlinjen, inklusive Cabin Crew, Flight Deck och andra operativt fokuserade roller.

Flygbolaget är tillsammans med dnata bland de första transport- och lufttrafikorganisationerna i världen som erbjuder anställda möjlighet att vaccineras mot COVID-19-viruset. Under pandemin har Emirates och dnata implementerat flera lager av säkerhetsåtgärder för att säkerställa hälsa och säkerhet för kunder, anställda och andra grupper man jobbar med. Utbyggnaden av vaccinationsprogrammet är ytterligare ett steg framåt och hjälper till att skydda hälsan och välbefinnandet hos flyganställda som jobbar den resande allmänheten och hjälper till att förflytta viktiga varor runt om i världen.

Emirates-gruppen gör både Pfizer-BioNTech- och Sinopharm-vaccinerna, som har godkänts av Förenta Arabemiratens hälsovårdsmyndigheter, lättillgängliga för sina anställda på olika företagsplatser i UAE. Vaccineringstillfällen kommer att pågå 12 timmar om dagen, 7 dagar i veckan för att säkerställa att så många viktiga flygarbetare som möjligt kan få vaccinet. Liksom alla medborgare och invånare kan Emirates Group-anställda i Förenade Arabemiraten också välja att vaccineras vid utsedda medicinska centra och kliniker, eftersom Förenade Arabemiratens lednings- och hälsovårdsmyndigheter satsat på att göra vacciner gratis och tillgängliga för befolkningen.

Enligt uppgifterna som sammanställts av Our World In Data, en forskningswebbplats baserad på Oxford University, rankas Förenade Arabemiraten näst högst i världen för vaccinationshastigheter, med över 19,04 doser administrerade per 100 personer, och nära 1,9 miljoner vaccinationer har givits till medborgare och invånare sedan lanseringen i december 2020. Förenade Arabemiraten är också på väg att vaccinera över 50% av befolkningen till slutet av mars.

Sami Tahir, Spotlight PR
E-mail: sami.tahir@spotlightpr.se