Ny mobilapplikation ska lyfta Emirates flygplatsservice

Flygbolaget Emirates fortsätter att vara banbrytande när det gäller att använda ny teknologi och nyligen försåg bolaget sin flygplatspersonal med en applikation som är designad för att ge den bästa servicen till kunderna. Applikationen Journey Manager är en skräddarsydd applikation som gör det möjligt för flygplatspersonalen att få realtidsinformation så att de på ett mer effektivt sätt kan bemöta kundernas frågor och önskemål, oavsett var på flygplatsen de befinner sig.

Applikationen är utvecklad av Emirates i samarbete med Samsung och teleoperatören Etisalat, och används på den nyligen lanserade mobiltelefonen Samsung Note 4.

– Emirates har alltid varit ledande inom tekniska innovationer, och vår ambition är att fortsätta leverera förstklassig och personlig service till våra kunder. Storleken och omfattningen på vår verksamhet på flygplasterna kan vara en utmaning, särskilt under högsäsonger, där vi kan ha upp till 140 avgångar och ankomster inom en 4-timmarsperiod, säger Mohammed H Mattar, Emirates’ Divisional Senior Vice President, Airport Services.

– Det är därför vi alltid strävar efter att använda ny teknologi och att automatisera processer för att förbättra kundens resa och underlätta för vår personal som är i ständig rörelse i flygplatsterminalen. Emirates är igen i framkant med hjälp av den senaste mobila teknologin i vår flygplatsverksamhet. Vi är stolta över att ha lanserat den mobila applikationen Journey Manager på Samsung Note 4-enheter på samma dag som mobiltelefonen släpptes på marknaden, tillade Mr Mattar.

Genom att använda applikationen får Emirates chefer och arbetsledare större inblick i den operativa verksamheten. Här kan de snabbt kontrollera status för både ankommande och avgående flyg, det gör det möjligt att i förväg upptäcka potentiella problemområden och därmed styra arbetet så att de kan undvikas eller mildras.

Emirates flygplatspersonal använder Journey Manager i transfer-området på flygplatsen för att hjälpa passagerare som ska resa vidare. Upp till 20 000 passagerare passerar informationsdisken under den mest intensiva rusningstiden på 6 timmar. 40 % av dessa kunder köar för att få information om vilken gate deras nästa flyg avgår från. Genom den nya applikationen kan flygplatspersonalen enkelt skanna passagerarens boardingkort och få den senaste informationen om vilken gate passagerarens plan avgår från. På det här sättet kan passagerarnas kötid kortas avsevärt.

Transferpersonal använder också applikationen för att hålla koll på försenade flygplan eller se övergångar där passagerarna har kort tid mellan olika avgångar. Applikationen gör det möjligt för personalen att identifiera dessa passagerare och kan informera till personalen vid gaten till passagerarens anslutande flyg. För passagerare som har missat sina anslutningar, kan personalen enkelt ta reda på vilken ny avgång som de blivit ombokade till genom att skanna boardingkortet. Innan Journey Manager genomfördes dessa ärenden bakom disken eller så fick informationen hämtas från utskrivna rapporter.

Under de kommande månaderna kommer Emirates fortsätta att implementera Journey Manager bland de 2 400 anställda som ingår i deras flygplatspersonal runt om i världen. Målet är att göra applikationen tillgänglig för alla kundkontakter, bland annat vid incheckning, ombokning och vid önskemål att byta sittplats.

Samsung lanserade Samsung Note 4 globalt i oktober. Emirates är det första flygbolaget i världen att använda Samsung Note 4 bland sin personal samma dag som den började säljas globalt.

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, e-mail: elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 142 destinationer i 80 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag i sittplatskilometer. Emirates flyger med över 200 wide body-flygplan av typ Airbus och Boeing, inklusive 52 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har nyligen lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 379 nya flygplan, till ett värde av mer än 164 miljarder US dollar

Citat

Emirates har alltid varit ledande inom tekniska innovationer, och vår ambition är att fortsätta leverera förstklassig och personlig service till våra kunder. Storleken och omfattningen på vår verksamhet på flygplasterna kan vara en utmaning, särskilt under högsäsonger, där vi kan ha upp till 140 avgångar och ankomster inom en 4-timmarsperiod.
Mohammed H Mattar, Emirates’ Divisional Senior Vice President, Airport Services
Det är därför vi alltid strävar efter att använda ny teknologi och att automatisera processer för att förbättra kundens resa och underlätta för vår personal som är i ständig rörelse i flygplatsterminalen. Emirates är igen i framkant med hjälp av den senaste mobila teknologin i vår flygplatsverksamhet. Vi är stolta över att ha lanserat den mobila applikationen Journey Manager på Samsung Note 4-enheter på samma dag som mobiltelefonen släpptes på marknaden.
Mohammed H Mattar, Emirates’ Divisional Senior Vice President, Airport Services