Rekordår för Emirates SkyCargo

Emirates SkyCargo, ett av världens största och mest expansiva flygfraktföretag, ökade sin tillväxt under 2013. Fraktnätverket fick fyra nya destinationer och flottan utökades med tre nya Boeing 777 fraktmaskiner.

Emirates SkyCargos skandinaviska fraktnav finns sedan fyra år tillbaka på Göteborg Landvetters flygplats. Under 2013 utökades bolagets fraktlinjer med Hanoi, Chicago, Kano i Nigeria och Quito i Ecuador samtidigt som betydande fraktkapacitet tillkom på nya passagerarlinjer, däribland till Stockholm, Arlanda. Totalt betjänar fraktflottan 43 destinationer med 12 flygplan, 10 B777F och två Boeing 747-400 ERF.

En av fraktdivisionens specialiteter är att transportera temperaturkänsliga varor genom sin Cool Chain Premium service, CSafe. Under 2013 fraktades över 4000 ton känsliga farmaceutiska varor och hälsoprodukter på detta sätt.

Genom samarbetet med Qantas, som inleddes i mars i fjol, kan Emirates SkyCargo och Quantas Freight frakta varor till mer än 200 centra på sex kontinenter.

Under 2013 ökade Emirates SkyCargos intäkter med åtta procent till 2,8 miljarder USD, motsvarande drygt 18 miljarder SEK. Fraktmängden ökade under verksamhetsåret 2012/2013 med 16 procent till 2,1 miljarder ton på en internationellt krympande fraktmarknad. Emirates SkyCargo rankades därmed av IATA som världens ledande bolag när det gäller tidtabellslagda frakttonkilometer.

Bland de många prestigefyllda utmärkelser som SkyCargo erhållit under året märks bland annat “Årets fraktflygbolag 2013” (Air Cargo Week), “Cargo Operator of the Year” (SCATA) och ”Air Cargo Excellence Award” (Air Cargo World).

Under 2014 kommer Emirates SkyCargo att flytta till Dubais nya storflygplats Dubai World Central Al Maktoum International Airport, vilket kommer att öka bolagets kapacitet och konkurrenskraft väsentligt.

För vidare information se www.skycargo.com

För mer information och mediekontakter

Lars-Ola Nordqvist, tel. 070-689 11 20, e-mail: lars@comvision.se

Elin Norlin, tel. 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates SkyCargo är Emirates flygfraktdivision. Bolaget följer Emirates principer om högsta möjliga kvalitet inom alla delar av verksamheten och investerar stora resurser i välutbildad och engagerad personal, moderna och effektiva flygplan, den senaste informationsteknologin och den mest avancerade marktjänsten, något som gjort det mycket konkurrenskraftigt i den internationella flygfraktindustrin. Ett bevis på detta är att IATA’s senaste transportstatistik placerar Emirates SkyCargo som nummer ett bland världens reguljära flygfraktbolag när det gäller fraktton per kilometer.