Rekordvinst för Emirates Group

Emirates Group offentliggjorde idag sin årsredovisning för 2022-23 och rapporterade sitt mest lönsamma år någonsin tack vare en stark efterfrågan inom alla verksamheter. Emirates uppnådde nya rekordvinster och en vändning från förlustläget förra året.

Både Emirates och dnata såg betydande intäktsökningar under 2022-23 då koncernen expanderade sina flygtransporter och reserelaterade verksamheter efter att nästan alla pandemirelaterade restriktioner i världen tagits bort.

För det räkenskapsår som avslutades den 31 mars 2023 redovisade Emirates Group en rekordvinst på 3 miljarder dollar jämfört med en förlust på 1 miljard dollar förra året. Koncernens intäkter uppgick till 32,6 miljarder dollar, en ökning med 81 procent jämfört med förra årets resultat. Koncernens kassabalans var 11,6 miljarder dollar, den högsta som rapporterats och en ökning med 65 procent jämfört med förra året, främst tack vare en stark efterfrågan inom koncernens kärnverksamhetsdivisioner och marknader.

–  Jag är stolt över Emirates Groups resultat för 2022-23 och vårt bidrag till återupprättandet av flygtransporter och turism på de marknader vi betjänar, inklusive Dubais 97-procentiga årliga tillväxt av internationella besökare 2022. Koncernen är den största aktören inom Förenade Arabemiratens luftfartssektor, som ger över 770 000 arbetstillfällen och genererar ett beräknat bidrag till landets BNP på över 47 miljarder dollar, säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, styrelseordförande och vd på Emirates airline och Group.

Läs fullständigt pressmeddelande för mer information här.

Spotlight  Communications
E-mail: emiratesprsweden@spotlightcom.se

Historien om Emirates började 1985 när vi startade verksamheten med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flygplan, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskinerna. Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer, vårt branschledande underhållningssystem ombord, mat med doft och smak av olika destinationer samt service i världsklass.