Så ska Emirates trappa upp flygverksamheten i sommar

Emirates ökar verksamheten och antalet flyg över hela nätverket för att möta den starka efterfrågan på fritidsresor under sommaren i samband med att reserestriktionerna lättar. Flygbolaget har på ett tryggt och gradvist sätt byggt om sitt ruttnätverk och utvecklat sin strategi för att optimera närvaron i viktiga marknader. Syftet har varit att tillgodose fritidsresor och den växande efterfrågan på affärsresor. I dag erbjuder Emirates 115 destinationer på global basis. I slutet av juli kommer bolaget att återuppta 90 procent av sitt totala flygnätverk. Emirates kommer då att utföra 880 veckovisa flygningar i 124 städer.

Destinationer som återupptas i juli:

1 juli: Venedig

2 juli: Phuket, Nice, Orlando och Mexiko City

9 juli: Lyon

14 juli: Malta

– Emirates är fast beslutna att hålla Dubai, företag och samhällen runt om i världen anslutna. Vi arbetar hårt för att bygga upp vårt nätverk och säkra tillgång till fler destinationer i samarbete med myndigheter och intressenter. Vi uppmuntras av den senaste utvecklingen eftersom många länder har börjat öppna för internationella besökare igen. Vi ser starka tecken på ökad efterfrågan där begränsningar har lättat. Emirates matchar flygtjänster på ett smidigt sätt och identifierar möjligheter att öka vår verksamhet. Vi ger våra kunder fler möjligheter att resa säkert. Detta gör vi genom den bästa servicen på marknaden, större bekvämligheter och fler valmöjligheter, säger Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, vd och ordförande på Emirates.

Fler flyg till de bästa destinationerna

Emirates kommer att addera tolv flygdestinationer i juli och augusti. Det inkluderar München, Düsseldorf, Hamburg, Zürich, Wien, Prag, Madrid, Stockholm, Bryssel, Lissabon, Chicago och Tunis.

Emirates kommer även att öka sin närvaro i USA. Landet har en snabb vaccinationstakt och återupptar flygresorna alltmer. Den 22 juli lanseras även Miami som ny destination. Det betyder att Emirates kommer utföra över 70 flygningar i USA. Det innebär också att man erbjuder över 26 000 platser och tolv städer för mellanlandning. Det inkluderar Boston, Chicago, New York (JFK och Newark), Houston, Dallas, Los Angeles, San Francisco, Seattle, Washington DC och Orlando. Flygbolaget ökar också sina transatlantiska verksamheter med sträckorna Milano-New York och Aten-Newark.

Ett utökat A380-sommarnätverk

Emirates kommer också att öka sitt A380-nätverk i sommar, vilket gör att flygupplevelsen kommer nå 15 städer med 129 flygningar varje vecka. Under sommaren planerar flygbolaget att aktivera över 30 A380-flygplan.

Emirates kommer att flyga med A380 till följande städer under sommaren: Kairo, Jeddah, Amman, Guangzhou, London Heathrow, Manchester, Frankfurt, Wien, Paris, München, Moskva, New York, Los Angeles, Washington och Toronto. Den intensifierade utplaceringen av A380 visar flygplanets betydelse för Emirates återhämtnings- och tillväxtstrategi.

Emirates kunder som reser denna sommar kan vara trygga att deras hälsa och säkerhet fortsätter att vara av högsta prioritet. När de flyger från Dubai kan kunder dra nytta av kontaktlös teknik under majoriteten av resan. Flygbolaget kommer också att öka sina digitala verifieringsfunktioner och ge sina kunder ännu fler möjligheter att använda IATA Travel Pass i sommar.

Emirates är branschledande med sina kundcentrerade lösningar och erbjuder nu generösa och flexibla bokningspolicys. Bland annat har multiriskförsäkringsskyddet förlängts och kunder får hjälp att behålla sina flygmil och medlemsnivå.

Johan Forsberg, Spotlight PR
E-mail: johan.forsberg@spotlightpr.se

Berättelsen om Emirates började 1985 när vi startade verksamhet med bara två flygplan. Idag flyger vi världens största flottor, Airbus A380 och Boeing 777, och erbjuder våra kunder bekvämligheter med de senaste och mest effektiva wide-body maskiner i himlen.

Vi inspirerar resenärer runt om i världen med vårt växande nätverk av destinationer över hela världen, branschledande flygunderhållning, regionalt inspirerad mat och service i världsklass.