Svenskar vill sova bekvämt och se film på långflyget

Flygbolaget Emirates har undersökt vilka faktorer som skulle höja svenskarnas reseupplevelse på interkontinentala flygningar. Det visar sig att det som svenskarna uppskattar mest är att få sova i en helt fällbar fåtölj, att få flyga business- eller första klass samt att ha tillgång till ett underhållningssystem med många kanaler.

Emirates har låtit TNS Sifo undersöka flygresenärernas vanor i samband med interkontinentala flygningar. I undersökningen deltog 1 000 svenskar, varav 501 personer som hade flugit interkontinentalt under de senaste fem åren. Respondenterna fick svara på vad som skulle förhöja deras reseupplevelse på en interkontinental flygresa.

De svenska resenärerna, både privat- och affärsresenärer, anser att de tre faktorerna som skulle höja deras reseupplevelse allra mest på en interkontinental flygresa är bekväm sömn i en helt fällbar fåtölj, att få flyga business- eller förstaklass och ta del av ett underhållningssystem med många kanaler.

Nära fyra av fem resenärer angav bekväm sömn som den viktigaste faktorn för att höja bekvämligheten på en långresa med flyg. Därefter kommer möjligheten att få flyga business- eller första klass som ett sätt att höja sin flygupplevelse, vilket mer än hälften av resenärerna svarade. Två av fem personer ansåg att ett underhållningssystem med många kanaler skulle ge en bättre reseupplevelse.

Maten som serveras ombord påverkar också reseupplevelsen under interkontinentala flygresor, det anser mer än 9 av 10 resenärer. Däremot är det endast en procent av de tillfrågade resenärerna som väljer flygbolag utifrån maten ombord.

– I och med att svenskarna ofta väljer att resa till destinationer långt bort och flygresorna därmed blir allt längre, blir även upplevelsen ombord en allt större och viktigare del av resan. Emirates arbetar kontinuerligt med att höja reseupplevelsen ombord, med bekväma säten, gourmetmat utan extra kostnad i alla klasser och genom att erbjuda ett omfattande underhållningssystem med över 2 000 kanaler. Vår satsning på ett bekvämare flyg speglar det svenska resenärer efterfrågar, säger Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates.

För mer information och mediekontakter
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se
Elin Norlin, mobil 070-279 86 40, elin@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 146 destinationer i 81 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 62 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 277 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat

I och med att svenskarna ofta väljer att resa till destinationer långt bort och flygresorna därmed blir allt längre, blir även upplevelsen ombord en allt större och viktigare del av resan. Emirates arbetar kontinuerligt med att höja reseupplevelsen ombord, med bekväma säten, gourmetmat utan extra kostnad i alla klasser och genom att erbjuda ett omfattande underhållningssystem med över 2 000 kanaler. Vår satsning på ett bekvämare flyg speglar det svenska resenärer efterfrågar.
Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates