Svenskarnas största störningsmoment under interkontinentala flygningar

Flygbolaget Emirates har låtit TNS Sifo undersöka svenskarnas attityder kring interkontinentala flygningar. Undersökningen visar att det svenskarna störs mest av under interkontinentala flygningar är begränsat benutrymme, obekväma säten och högljudda barn.

För Emirates räkning har undersökningsföretaget TNS Sifo undersökt svenskarnas attityder kring interkontinentala flygningar. I undersökningen deltog 1 000 svenskar, varav 501 personer har flugit interkontinentalt under de senaste fem åren.

Undersökningen visar att svenskarna som har flugit interkontinentalt under de senaste fem åren värdesätter komfort, och att de speciellt störs av begränsat benutrymme, som 49 % stör sig på, och obekväma säten (47 %). Andra störningsmoment som placerar sig högt upp på listan är högljudda barn (40 %), att inte kunna sova (32 %) och extra avgifter för mat och dryck (25 %).

Skillnader mellan yngre och äldre resenärer

Äldre resenärer, 55-74 år, stör sig mer på sämre komfort än yngre resenärer. Bland deltagarna i åldersgruppen 55-74 år är det 58 % som ser negativt på begränsat benutrymme och 56 % som stör sig på obekväma säten. Det kan jämföras med åldersgruppen 18-34 år där 45 % stör sig på begränsat benutrymmet och 42 % stör sig på obekväma säten.

I den yngre åldersgruppen stör man sig mer på högljudda barn (48 %), något som de äldre åldersgrupperna, 35-54 år och 55-74 år, inte reagerar på i lika hög utsträckning. I dessa åldersgrupper är det 34 % respektive 30 % som stör sig på högljudda barn. Resenärerna i åldersgrupperna 35-54 år och 55-74 år är desto mer störda av begränsat benutrymme, 51 % respektive 58 %.

Affärs- och privatresenärer

I undersökningen redovisas även skillnader mellan svenska privat- och affärsresenärer. Det är tydligt att affärsresenärerna ogillar dålig komfort, som begränsat benutrymme (59 %), obekväma säten (55 %) samt att inte kunna sova (44 %). För affärsresenärerna utgör dessa faktorer större störningsmoment jämfört med privatresenärerna (48 %, 46 % respektive 31 %). Privatresenärerna stör sig mer på högljudda barn än vad affärsresenärerna gör, 42 % jämfört med 31 %. Det är även nära dubbelt så många privatresenärer jämfört med affärsresenärer som stör sig på snarkande och/eller illaluktande personer, 24 % respektive 13 %.

– Undersökningen är intressant och bekräftar Emirates satsning på mer benutrymme, hög komfort och servicekvalitet, samt konkurrenskraftiga priser där inga extra avgifter tillkommer för god mat och dryck ombord och där vi tillåter 30 kg bagage i Economy Class, kommenterar Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates.

För mer information och mediekontakter:
Lars-Ola Nordqvist, mobil 070-689 11 20, lars@comvision.se

Emirates, ett av de snabbast växande flygbolagen i världen, har fått mer än 500 internationella priser och utmärkelser för hög kvalitet. Emirates flyger till 148 destinationer i 83 länder över sex kontinenter, och är världens största flygbolag räknat i sittplatskilometer. Emirates flyger med 233 wide body-maskiner av typ Airbus och Boeing, inklusive 59 av branschens modernaste Airbus A380. Emirates har lagt den största ordern i flyghistorien på 150 Boeing 777 och 50 Airbus A380 till ett värde av 99 miljarder US dollar. Totalt har Emirates order på 281 nya flygplan, till ett värde av mer än 135 miljarder US dollar.

Citat

Undersökningen är intressant och bekräftar Emirates satsning på mer benutrymme, hög komfort och servicekvalitet, samt konkurrenskraftiga priser där inga extra avgifter tillkommer för god mat och dryck ombord och där vi tillåter 30 kg bagage i Economy Class.
Björn Ekegren, Sverigechef för Emirates